Gå till innehåll

Död SPS-vävnad, vad gör man? växer det ut igen?


PeterGG

Rekommenderade inlägg

Mina eremiter hade haft kul i natt såg det ut som när jag vaknade.

Min "älghornskorall" som jag inte vet vad det egentligen är, ser ut som grenväxande montipora digitata, var brutalt flyttad till famnen av min acropora..

acroporan har starkare gift, så jag nu har jag stora delar död vävnad i älghornskorallen...

Kan zooaxenthellaterna eller hur det stavas, återvända till döda områden? eller är det bara in med avbitaren och skära av?

Sen, så, ja nä, det var ganska mycket gift i vattnet, många koraller drog ihop sig när jag skulle fästa tillbaka korallen, så jag kör med lite extra kol nu, ungefär en ny dos, 66% extra av min standard dos.. vet inte, det kändes smart, är det fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag skulle vara försiktigt när det gäller kolet. 60 procent det är en ganska stor höjning som ibland kan chocka koraller darför att det blir bättre vattengenomskinligheten=starkare ljus på en gång som kan leda til RTN. Trilobite och PeterGG ni pratar om två olika saker-nekrosis är när hela vävnad går bort och korall kan också förlora sina zooxanthellae men då vävnaden stannar kvar men blir helt blek eller vit-det är blekning. I båda två fallen är det möjligt för korallerna att botas men det finns en stor risk av infektioner när det blir necrosis.

Förlåt min svenska men jag har bara bott i Sverige i åtta månader. Jag vill också INTE lära ingen eller nånting jag bara skriver vad jag vet.

MVH Piotr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Piotor, hade du inte bett om ursäkt för din "dåliga" svenska hade jag aldrig märkt det. Den absolut sista meningen blev nästan helt obegriplig. Jag tror du säger att du inte vill försöka komma med pekpinnen och slå någon på fingrarna, utan bara delar med dig av din kunskap, och i så fall var det precis så som jag läste ditt (och läser alla andras) inlägg.

Oroa dig inte för språket. Vi har ett par gubbar o gummor som är förbaskat bra på det där med meningsbyggnad och ordval, men vi andra är här för att vi gillar akvarium, och för att vi gillar att dela med oss av vår erfarenhet, samt ta del av andras. Ringer vi en språkpolis duger snart ingens inlägg längre, så den biten bryr åtminstonde inte jag mig om, så länge bara man kan förstå inlägget som helhet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stavar så jäkla illa att jag gett up. (rättstavningsprogrammet ger mig regelbundet inte ens några sjysta gissningar på vilket ord det var jag egentligen menade) Meningsbyggnaden är knappt godtagbar, och vi ska vara glada att det skrivs på tangentbord, då min handstil är HELT oläslig. Det var avsiktligt, på den tiden då läraren antingen gav mig ett fel för att texten var oläslig, eller flera fel för olika felstavade ord vid tex diktamen i plugget.

Tyvärr så för IEpro pluggen' spel lite då och då, och vägrar vara aktiv, så då får jag ingen rättstavningsfunktion. Ibland orkar jag öppna ett nytt IE fönster och klistra in texten i, ibland får ni gissa er till vilket ord det var jag ville skriva ;- )

On topic kanske inte skulle vara fel.

Jag inbillar mig (möjligen felaktigt) att om man drabbas av vävnadsdöd, och står där med bara skelletet kvar så växer gärna korallen över det gamla skelettet, men om den faktiskt återpopulerar det tvivlar jag på... Men det är som sagt mer än känsla än något konstaterat.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inbillar mig (möjligen felaktigt) att om man drabbas av vävnadsdöd, och står där med bara skelletet kvar så växer gärna korallen över det gamla skelettet, men om den faktiskt återpopulerar det tvivlar jag på... Men det är som sagt mer än känsla än något konstaterat.

B!

Det vet jag inte heller. Jag brukar bryta av den döda delen ganska snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm..

Ja, jag har läst någonstans att det kan bli infektioner.. just nu så växer korallen som en galning,, men de döda bitarna är fortfarande döda.. men det verkar inte spridas.. får se vad som händer.. dokumenterar med kamera..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...