leucosternon Postat 12 juli 2009 Dela Postat 12 juli 2009 Hej allihopa!Det var länge sedan vi skrev nått här på "guiden" som vanligt har vi lyckats göra ett dumt impulsköp som vi vet att man inte ska göra. Vi har hållit på med saltvatten ett bra tag nu men vi lär oss visst aldrig! Nu till saken vi har köpt en Bandmuräna, ja vi vet att det är en jättesvårmuräna men den hade funnits i butiken i ca 5 mån sa dem, och att den åt. Den ser frisk och fin ut enligt vad man kan se.Nu undrar vi om det är någon annan här som har erfarenhet av denna mycket fina muräna.Hur ofta ska den matas, och med vad? Är den fredlig som det sägs?Är den lika rymningsbenägen som stjärnmuränor som vi har erfarenhet av? mm, mm alla tips är vitacksamma för. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 12 juli 2009 Dela Postat 12 juli 2009 Det enda jag vet är att den är betydligt mer rymningsbenägen än en Nebulosa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sedde Postat 12 juli 2009 Dela Postat 12 juli 2009 Tjena jag har en Bandmuräna-Zebra och han får mat 1 ibland 2 gånger i veckan, har fått så i snart 3 år nu och han verkar nöjd. Ger han vanliga frysta räkor med skal o allt.Han är ca 85-90 cm men har alldrig visat tendens till att jävlas med fiskarna, snarare dom som kan vara lite lea mot han men han bryr sig knappt.Har klarat mig ifrån rymningsförsök och det är jag tacksam för, skulle inte vilja vara utan han. Har en del bilder på han här på forumet under "seddes 1000L"Mvh Sverker Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 12 juli 2009 Dela Postat 12 juli 2009 Sedde: du har väl ingen bandmuräna? De är blå med en gul linje (som små). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 12 juli 2009 Dela Postat 12 juli 2009 Är det en Rhinomuraena quaesita? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
sedde Postat 13 juli 2009 Dela Postat 13 juli 2009 Det har du rätt i Petter, ibland står det inte rätt till där uppe.lol Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 13 juli 2009 Dela Postat 13 juli 2009 Sedde: du har väl ingen bandmuräna? De är blå med en gul linje (som små).Den färgar om från svart (ungdjur) till blå (vuxen) för att slutligen bli gul. Första färgväxlingen kommer vid ca 60 cm längd. En vacker muräna oavsett. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 13 juli 2009 Dela Postat 13 juli 2009 Snyggaste jag vet. Rhinomuraena quaesita alltså. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 13 juli 2009 Dela Postat 13 juli 2009 Man ka ju alltid höra med butiken hur ofta och med vad de har matat den.Ifall de har haft den i 5 månader så borde de veta tycker man. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
leucosternon Postat 13 juli 2009 Författare Dela Postat 13 juli 2009 Takar för svaren!De sa att den åt artemia, mysis och små små räkbitar. Den har ju så liten och "smal" mun!Har sjäv aldrig hört att muränor äter artemia!Ja det är den blå och gula muränan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.