Gå till innehåll

Nybörjartips? 55L eller 223L?


Whistler

Rekommenderade inlägg

Hej!

Handlade lite saker till mina sötvattenskar från BioTed Marine förra veckan och såg då att det faktiskt finns möjligheter till saltvattensakvaristik även för mig... :)

Har för närvarande ett 223L och ett 55L (sexkantigt) som jag skulle kunna tänka mig att konvertera till salt.

Jag har belysning och ytterfilter till båda, men jag antar att man behöver skummare och sådant där också.

Vad behövs för att jag så enkelt som möjligt ska kunna börja nosa inne i saltvattensakvaristikens värld? -haj-

Är inte jätteintresserad av att modifiera karen för ytavrinning etc...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt, en streamerpump på ca 1000l/h skulle jag rekommendera till det lilla karet. Till det stora skulle jag gå även ta en skummare och utöka med en kraftigare streamer på kanske 3000l/h eller fördela det på två stycken för att kunna reglera flödet lite bättre.

Kör du det lilla karet så räcker det med 10% vattenbyte i veckan.

Enkelt men så pass lätt så du kan bli biten och skippa de övriga karen och koncentrera dig på salt istället. ;)

:W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Streamer är en cirkulationspump med en bred stråle istället för som vanliga powerheads som har en smal stråle.

Se på denna bilden: http://www.jlaquatics.com/images/tunze/6080-main.jpg

Skummaren bör vara dimensionerad till det dubbla mot vad du har för akvarievolym, detta för att tillverkarna är lite glada i hur de måttsätter sina skummare.

För ett kar på 200 liter bör du alltså ha en skummare som är för minst 400 liters akvarium.

Till ditt kar hade jag isf rekommenderat en Deltec MC500 eller MCE600 ifall du vill hänga den på kanten istället för o ha den i karet.

MC500:

http://www.aqua2004.de/images/product_images/popup_images/25e3b6bcfcaabfdedb90ced55589184e1.jpg

MCE600:

http://www.pwss.se/files/images/t_2273.jpg

med exempel på montage:

http://www.advancedaquarist.com/2006/7/review_album/42_Reef_with_Deltec_HOB_skimmer.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen!

Jag bestämde mig för att det större karet (223L) ska bli mitt första försök i saltvattenvärlden. :)

Jag har jagat rätt på en begagnad MCE600 och ska försöka hitta streamers också. Antar att jag kan köra på vanliga Eheim-pumpar så länge som flödet är ungefär detsamma?

Kan jag använda samma sand (brun Rådasand) som jag har i det nu? Fiskarna är evakuerade och jag ska givetvis byta allt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boken var tyvärr inte länkad, och jag använder inte analoga läromedel. ;)

Vad måste göras med sanden innan den kan användas? Är det någon bakterieflora i den som gör den olämplig för saltvatten i nuläget?

Jag har för mig att rådasand innhåller nåt som inte lämpar sig i saltvatten tror jag läst det i nån tråd här på guiden. Kanske nån som vet kan svara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog Svart Råda du tänker på. Det är aluminiumsilikat (finns brun också iofs), och är giftigt för grävande fiskar. Kan tänka mig att det är helt katastrofalt i ett saltvattens-ekosystem.

Det jag har är dock bara vanlig ljusbrun sand. :)

Tackar för länken, men boken är fortfarande analog. Finns den som PDF läser jag den gärna. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur pass viktigt är det med UV-C?

Jag har ett gäng Pentair Aquatics-moduler sedan tidigare med UV-C, värmare, mekaniskt filter, biologiskt filter och en Eheim 1260 som jag hade till mitt stora sötvattensakvarium. Hade tänkt sälja grejerna (de är rätt otympliga och bökiga), men om det är något jag ändå behöver senare när jag meckar salt så kan jag ju ha kvar dem. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boken finns antagligen på biblioteket, annars så kan de ta hem den åt dig.

Var mycket försiktig med vilken sand du tänkt använda. Använd endast sand som är avsedd för saltvatten, även om du redan har annat liggandes. Felaktig sand kan ställa till med kostsamma och tidskrävande besvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läs på ordentligt här på guiden innan du startar upp (kan jag rekommendera dig o fråga mycket ;))

jag läste mycket innan jag startade upp mitt o ändå hade man inte allt klart för sig när det väl kom igång. jag startade med dött korallkross i mitt kar vilket jag ångrade direkt och bytte ut mot riktig levande sand till saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boken finns inte som pdf, såvida någon inte gjort det själv.

Som Jimmy skriver så är det väldigt mycket information som finns här på guiden, du hittar det mesta bara du använder dig utav sökfunktionen uppe till höger.

När du inte hittar svar på din fråga så finns Google, och när det inte hjälper så har du forumet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur pass viktigt är det med UV-C?

Jag har ett gäng Pentair Aquatics-moduler sedan tidigare med UV-C, värmare, mekaniskt filter, biologiskt filter och en Eheim 1260 som jag hade till mitt stora sötvattensakvarium. Hade tänkt sälja grejerna (de är rätt otympliga och bökiga), men om det är något jag ändå behöver senare när jag meckar salt så kan jag ju ha kvar dem. :)

uv-c är inte dödsviktigt jag har kört utan uv i två år och vet fler som gör det.. men visst det är alldrig fel att använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

223-literskaret är flyttat, benställningen ommålad och vattnet ifyllt. Saltet inköpt och iblandat.

Har satt i mitt gamla ytterfilter (Eheim 2213), ett pumphuvud jag hade liggandes samt monterat och kört igång skummaren (Deltec MCE600). Kan ju bli riktigt roligt det här! :)

Saltet verkar ha löst sig mer eller mindre helt. Ligger några få ynka korn längst bort från cirkulationen, men de lär nog vara borta till morgonen. Saliniteten på min nya fina hydrometer är inom det gröna, så jag tror jag är på rätt väg. :)

Hade tyvärr inte tillgång till osmos-vatten, så det fick bli vanligt kranvatten. Får leva med att det blir lite alger i början. =/

:::EDIT:::

Projektet fortsätter i den här tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29406

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...