Guest lysröret Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 hur skulle kombinationen av1 fluora77och tillsammans med1 stlumilux D860passa till ett akvarium, troligen salt, på omkr 300L? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Beror helt på vad du ska ha i det men om det ska vara ett saltvattensakvarium så är det ganska svag belysning om du ska ha några koraller överhuvudtaget och det är fel spektra på dem också. Satsa hellre på några rör i 10kK klassen,de här passar bäst för att odla alger(vilket iofs kan vara fint men inte önskvärt av de flesta saltvattensakvarister) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest NoName Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Men jag är tacksam över att du försöker .Tyvärr inget ljus ännu men snart kanske.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest lysröret Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Beror helt på vad du ska ha i det men om det ska vara ett saltvattensakvarium så är det ganska svag belysning om du ska ha några koraller överhuvudtaget och det är fel spektra på dem också. Satsa hellre på några rör i 10kK klassen,de här passar bäst för att odla alger(vilket iofs kan vara fint men inte önskvärt av de flesta saltvattensakvarister) men om jag lägger till ett blue-rör med extremt mycket blått och färgtemp 10.000K? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vitamin Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Om du bara vill använda rör så är det nog bättre du tittar på T5:or.Dom andra rören är inge vidare till ett saltvattensakvarium. Det äringet drag i dom, men om du har några T5 rör så är det inga problem attha koraller som inte är extremt ljuskrävande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 aerie har helt rätt använd inte rör som har lägre Kelvin talän 10000.Även om du blandar in andra färger kommer andelen rött ljus att bli för stor! Du kommer bara att bli besviken på alla alger som kommer att trivas jättebra i akvariet! Ljuset är mycket viktigt i ett saltvattensakvarium där finns nästaninga genvägar (om man inte är riktigt duktig och erfaren saltvattensakvarist). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest NoName Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Det är ju mina favorit rör! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
christian Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Jag kör med 2 st deltec aquablue, 1 st actinic och1stosram 6000kÄven om jag bara har ett 6000k rör så är detta väldigt dominant. Skulle jag byta ut det mot ett till actinic så skulle jag få ett helt annat ljus. Från gult till väldigt blått. Det gör extremt mycket skillnad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest lysröret Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 har en armatur för 2X36W T8.har ev. en annan 1X36W T8 på G.då kör jag 2 actinic(eller annnat med minst 10.000K)och1 stD860 el. 77.jag har nu 2 st D860 nyaoanvända liggande här. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 Jag skulle skippa rören som heter 860 visseligen står det för 6000Kelvin eller dagsljus men risk att det blir för gul i karet.Finns så många andra mer lysrör för saltvatten så kolla du på detta istället! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 för att citera wrang i en tidigare tråd! "Men kolla efter lysrör som har minst 10000kelvinSylvania Coralstar Sylvania Aqua Star Hagen Marine-gloCoralife Actinic blueHagen Power-glo"slut citat sk 860 dagsljus rör skulle jag aldrig mer köra ,det blir mycket gult & är för dåligt ljus för saltvatten,drar bara med sig att man göder alger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest lysröret Postat 1 november 2004 Dela Postat 1 november 2004 OK. tack. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.