thore kjellberg Postat 8 november 2004 Författare Postat 8 november 2004 <DIV><DIV>CRILLE:</DIV><DIV>- ja ,det är Noll Nitrat jag använder.</DIV><DIV>Remover, Controller,Nitrat stop osv,ären produktbenämning, Texproduktbenämningen Amazonfrån tillverkaren Volvo...</DIV><DIV>Materialet som tar bort nitrat ärkallasClinoptilolite(latin?). Det är en zeolit bland 100 andra. Dessakan vara naturligt förekommande eller artificiellt tillverkat av människan. NitratNoll är den produkt som passar till akvariehobbyn.</DIV><DIV>JAKEN</DIV><DIV>- jag vet många akvarister som har använt denna zeolit under nio månader med bara positiva erfarenheter.90% är zeolit och de resterande10% är annat materialsom ärocksåofarliga.Lavasten innehåller naturlig näring ochhar dessutom intesamma poriösitet som zeoliten.</DIV><DIV></DIV></DIV> Citera
crille Postat 8 november 2004 Postat 8 november 2004 ja helt klart värt att pröva,har problem med alger,ska återkomma när jag testat ett tag,och berätta hur det går!tyskarna använder ju dethär sen länge......... Citera
thore kjellberg Postat 8 november 2004 Författare Postat 8 november 2004 Jag vill förklara en sak:Zeolit tar inte bort trådalger. Har du trådalger så har man säkerligen ingen nitrat eller fosfat att mäta. Det beror naturligtvis på att trådalgerna har sugit upp nitratet och fosfatet, så att de kan växa. För att få bort algerna får du skrubba bort algerna och använda sjöborrar och asterasnäckor.go´natt Citera
Janne Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Om man bortser från effektivitet å så som man kan tvista om, så fungerar väl Zeoliten på samma sätt som svavelkulorna som används i nitratfiltren?/Janne Citera
Magnus Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 Nja... svavelkulorna i nitratfiltret är väl något helt annat! Citera
thore kjellberg Postat 11 november 2004 Författare Postat 11 november 2004 Svavelkulor i reaktor och zeolit i nätpåsegör samma sak. Reaktorn kostar 2200kr och zeoliten 330kr per år( ungefär uppskattning). Citera
Janne Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Ja, men som saltvattensakvarist är man långsiktig, slå ut det på 10 år, reaktorn behöver lite underhåll + el men jag tror inte den blir dyrare. Det är samma med en dyr kalkreaktor vs preparat den vinner i längden om vi pratar ekonomi./Janne Citera
adddo Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Kan man ringa direkt till Zeosand och köpa därifrån? Eller måste jag kontakta någon av de dära återförsäljarna på sidan? Citera
crille Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Kan man ringa direkt till Zeosand och köpa därifrån? Eller måste jag kontakta någon av de dära återförsäljarna på sidan? jag mailade dit,dom skickar mot faktura. Citera
Magnus Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Svavelkulor och zeolith arbetar på olika sätt men slutresultatet vad gäller nitratnivån blir detsamma! Citera
David Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 Hej!Behöver man inte dessa andra produkter som man ser på de ulänska sidorna ( zeobak, zeofood mm)?? Om man köper Zeolit från Zeosand.Mvh David Citera
Magnus Postat 21 november 2004 Postat 21 november 2004 David - Om detta tvistar de lärda! Men vad jag förstår så ska någon form av tillsatt kolförening öka verkningsgraden ex zeofood. Bakterierna finns redan i akvariet men det är möjligt att de snabbar pååteruppbyggnaden när man byter zeolithen! Citera
Atrox Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Jag beställde förra veckan paketet kom idag TOMT bara fakturan låg kvar i paketet, öppningen på påsen som dom skickat zeoliten i hade gått upp. Jag ringde till Zeosand, dom skulle skicka nya så fort jag betalat fakturan, Jag blir så trött på Posten man tycker att dom kan va lite rädda saker som deras kunder skickar, för ta betalt gör dom ju. Citera
adddo Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Fick mitt igår oxå, ska lägga i det så fort jag får tid. Citera
Atrox Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Det var ju kul att du fick nåt i ditt paket, det är ju tur att det löser sig för mig dom skickar nytt till mig i dag Citera
jimmy Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 håll oss uppdaterade å gör regelbundna vatten tester å fyll i här Citera
adddo Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Japp ploppade i det igår, senaste testen hade jag ungefär 25 iNitratFår se om en vecka hur det ser ut. Citera
maresboy Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 det skulle jag oxå vilja veta!Ska beställa hem idag tänkte jag! Citera
adddo Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 Ingen skillnad efter en vecka, hade i den andra påsen för ca 5 dagar sen gjorde test igår igen men fortfarande ingen större skillnad..... Citera
Guest joppe Postat 7 december 2004 Postat 7 december 2004 TjenaJag har kört med nollnitrat i 2 veckor i min 650l burk. Nitratet är exakt som tidigare.//Joppe Citera
acuario Postat 10 december 2004 Postat 10 december 2004 Har du tagit bort plastpåsen? Dum fråga men jag vet att man kan göra de mest konstiga misstagen som finns (Egen erfarenhet) Enligt uppgift så ska en testperson ha sänkt från 25 i nitrat till noll bara på några veckor med denna zeolit. Hur och var har du placerat nätpåsen? Citera
Atrox Postat 10 december 2004 Postat 10 december 2004 Jag hade 0 mg/l innan jag stoppa i mitt i det ganska nystartade akvariet för ca2,5 veckor sen & då hade karet varit igång i en månad kanske, har fortfarande 0 mg/l. Men blir det nån förändring kommer jag att skriva in det i tråden. Citera
adddo Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 Jag undrar om jag gör nåt fel. Har haft Zeolit i mitt 450 litere i sammanlagt 3 evckor nu, första vekan hade jag bara en påse, men när jag efter mätning inte såg någoon skillnad så hade jag i den andra påsen oxå. Nu två veckor efter det så har jag fortfarande relativt högt nitrat. ca 20 ligger det på....Det hänger i de där nätpåsarna i "sumpen" på mitt percula 120. Är det kanske för lite flöde där bakom? För inte ska jag behöva ha mer än två påsar i ett 450l kar?? Citera
acuario Postat 15 december 2004 Postat 15 december 2004 du har fått ner det från 25-20 så det har ju minskat 20% i alla fall. Det kommer säkert att minska ytterligare med tiden. Det ska vara ett någorlunda flöderunt omoch igenom zeoliten och nätpåsen ska inte ligga emot något Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.