Gå till innehåll

Zeolit


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 115
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Fortsätt rapportera alla ni som kör med zeolit, köpte själv en påse som inte är i bruk ännu.

Ni som har höga nitratvärden och inte får någon minskning kan väl öka genomströmmningen av påsen, taUR påsen, och/eller byta till ett annat fabrikat för att se om det blir någon skillnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Har nu gått ytterligare 2(?) veckor sen mitt senaste nitrat test. Fortfarande ingen som helst skillnad med detta mirakel medel. Jag har använt noll nitrat från Zeosand.

//Joppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nu kan jag inte hålla mig längre!

Om detta mirakelmedel inte håller vad det lovar, dvs ge noll eller åtminstonde låga nitratvärden så ska den reklameras, produkten håller ju uppenbarligen inte vad den lovar!

Skicka tillbaka det till tillverkaren och kräv pengarna tillbaka, visst det är inte en dyr produkt men skicka tillbaka det ändå, en principsak enligt mig.

Man kan ju fråga sig varför inte"professor" Thore_Kjskriver några inlägg här längre. Han som lovade guld och gröna skogar i början av detta inlägg...

Han kanske kan svara på vad ni gör för något "fel" om det nu är det som det beror på att det inte fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 4st påsar som jag inte stoppat i ännu, med tanke på vad som skrivs så känner jag mig benägen att skicka tillbaka dom. Dessutom så är ju det s.k. undermedlet VÄLDIGT likt Eheims Efisubsrat eller vad det heter som jag har till sötvattensburken, ser precis likadant ut och fungerar på samma sätt.... o Eheim är dessutom betydligt billigare... En annan prudukt som också ser precis likadan ut är Kent Marines Nitrate Sponge som även den är billigare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att jag kännermig lurad av detta "mirakelmedel". Undrar även jag vart Thore har tagit vägen?

Mitt råd till dig Niclas är att skicka tillbaks det.

J.svärd verkar vara den enda som har fått det att funka med detta, men frågan är ju om det verkligen är nollnitrat's förtjänst? Eller om det kan ha varit andra faktorer?

Jaja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lite lugnt nu... Vad jag förstår är Zeolith inget mirakelmedel och det tar ganska lång tid innan man ser något resultat. Det första effekten är väl att det tar bort amonium vilket borde förebygga uppkomsten av nitrat, sedan efter en relativt lång tid ska det även börja ta bort nitrat men då måste en bakteriekultur ha hunnit byggas upp.

Vill man ha ett riktigt effektiv nitratreducering så kanske ett nitratfilter är att föredra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har blivit av med algerna,nitrat noll,har haft i det 1,5 månad,om det nu är zeoliten eller att jag satt i nya pumpar,eller att jag kör uv till o från,vet jag inte.......,men sniglarna har inte mycket att tugga på längre.

jag tror inte zeolit är ett mirakelmedel,men jag tror det kan vara ett bra komplement,när det är inkörtsmiley1.gif

mirakelmedel finns ej,tror jag dom flesta vet som sysslat ett tag med akvaristik,söt eller salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att marknadsföringen för denna produkt mer eller mindre utmålat den till ett "mirakelmedel" Även folk här som proppat för zeosands nollnitrat som lösningen på alla nitratproblem. Sen att jag e så dum så jag går på det e ju en annan sak. smiley17.gif

På Zeosands sida står det att om du efter 1 vecka inte har fått ner nitrat till naturlig nivå (0.001?) så ska man proppa i mer. Det var precis vad jag gjorde, men nu efter ytterligare ca 6 veckor så har det inte hänt nåt alls.. Jag menar ok om det iaf hade märkts en viss minskning... Men inte ett skvatt?

Jaja kanske jag som gör fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att marknadsföringen för denna produkt mer eller mindre utmålat den till ett "mirakelmedel" Även folk här som proppat för zeosands nollnitrat som lösningen på alla nitratproblem. Sen att jag e så dum så jag går på det e ju en annan sak. smiley17.gif

På Zeosands sida står det att om du efter 1 vecka inte har fått ner nitrat till naturlig nivå (0.001?) så ska man proppa i mer. Det var precis vad jag gjorde, men nu efter ytterligare ca 6 veckor så har det inte hänt nåt alls.. Jag menar ok om det iaf hade märkts en viss minskning... Men inte ett skvatt?

Jaja kanske jag som gör fel?

Det finns ju tydligen olika typer av Zeolit och även andra leverantörer. Dom som "proppat" för zeolit behöver därför inte nödvändigtvis ha använt sig av Zeolit från Zeosands.Att zeolit i viss mån fungerar tvivlar jag inte på då kända akvarie leverantörer oxå säljer en liknande produkt. I övrigt håller jag med dig, om den bara visat lite effekt iallfall... Tyvärr känns det inte just nuså lockande att prova andra leverantörer för att jämföra smiley5.gif.

Köpte personligen en påseoch den är precis placerad i karet så jag har inga egna resultat att gå efter. Men jag litar på er och sneglar nu lite snett på påsen i min sump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon annan som tror att den blir täckt av bakterierrätt fort och där med blir totalt värdelös? smiley2.gif.Iofs kan man ju byta ut den hela tiden och exportera ut näring den vägen.

NoName: Någonting måste de ju livnära sig på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...