Gå till innehåll

Balance blocks


Ricke

Rekommenderade inlägg

Från hemsidan:

Description

Main Features

BALANCE BLOCKS stabilize pH levels of salt water and reef aquariums to match those of the ocean. Balance Blocks slowly dissolve, releasing calcium and 71 vital trace minerals for use by fish and other organisms present in reef aquariums

Ser ut som "kalkstenar" för smådjur, jag antar att de löser upp sig kontinuerligt hela tiden.

Mvh

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BALANCE BLOCKS stabilize pH levels of salt water and reef aquariums to match those of the ocean. Balance Blocks slowly dissolve, releasing calcium and 71 vital trace minerals for use by fish and other organisms present in reef aquariums

Så står det om dem.

haha du hann före ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det måste väl bero på hur stor förbrukning av ämnen man har när det gäller att "ska tydligen stabilisera Ph= 8,3 Kh= 8 och Kalsium= 400" eller?

Kanske den inte "fäller ut" mer om man har nått dessa värden, i så fall är det en mindre revolution (har lite svårt för den typen utav produkter).

Jag vet att jag låter skeptisk, jag hoppas att jag har fel när jag säger att man skall ha lite (mycket) tur om man får perfekta värden genom att använda bara dessa blocks.

mvh

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det inte vara så att de är mättade sådet ska stanna vid de värdena eller nått, försöks kaninen har fått de värdena iallfall och vad jag vet så har han inte värst mkt koraller som förbrukar osv, kan kanske vara det eller?

Ska säga att blocken löser upp sig rätt snabbt vid låga värden, så han sa att han fick byta första blocket efter någon dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite från google:

Någon skrev där att han hört om några som förstört sin burkar med dessa, men det är kanske en överdrift

http://www.reefsanctuary.com/forums/new-frontiers/6415-balance-blocks.html

Här skriver någon att dem funkar fint för vissa:

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=14357

Jag tror fortfarande att de kan funka ibland, ibland ej beroende på ren tur.

Å andra sidan så tror jag ej att de "förstör" några akvarier (ej sett innehållsförteckningen dock), det är nog så att karet hade crashat ändå med eller utan blocks.

Jag kan givetvis ha fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även på utländska forum tycks de flesta uppvisa en sund skeptisism inför dessa block som en mirakelmedicin. De som testat verkar dock tycka att de fyller sin funktion, åtminstone för mindre/low tech/low maintenance/mjukkorall-akvarium:

http://www.reefsanctuary.com/forums/new-frontiers/6415-balance-blocks.html

http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=14357

Ingen som testat själv kommer med några negativa erfarenheter, även om någon hört rykten om dåliga erfarenheter hos någon annan.

Lika bra som kontinuerlig mätning och dosering av enskilda ämnen efter behov kan de nog inte vara, så det behöver vi knappt diskutera.

Intressantare är då om kan de vara ett alternativ för de som driver sina akvarium med en lägre ambitionsnivå och annars inte alls ägnar sig åt att mäta och tillsätta sådant som kalkvatten och spårämnen? Tex den typiske nybörjaren med ett clownhotell/rsm med några enklare koraller däri. Kan de hjälpa denne att hålla stabila värden? Eller gör de ingen nytta alls, eller kan de rent av göra skada?

EDIT: Simon hann före med länkarna från google medan jag skrev detta. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tänka att de har samma inverkan som att tillsätta kalkvatten och det ska tydligen vara svårt att tillsätta för mycket kalkvatten utan att veta om det.

Nu säger inte jag att de är exakta, men skulle tro att de håller värdena uppe för de som inte tillsätter andra spårämnen än genom vattenbyten och då heller inte är något hot mot att få för höga värden.

Sen om man slänger ner flera block på en gång eller för mkt under kort tid kan det säkert crasha, men om man följer anvisningarna på paketen så borde det väl inte vara så svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...