Gå till innehåll

Aggressivaste korallen.


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej, blev lite överaskad i mitt kar idag, när jag tittade in så såg jag att det blivit en fight mellan min Echiophyllia/Echinopora och min Plerogyra sinulosa, jag har hela tiden trott att echinon skulle varit en lätt match för Plerogyran men tji fick man, där det hade varit kontakt mellan dem hade Plerogyran smällt till slem men echinon har inte några spår på sig som jag kan se, jag visste att echino hade rätt potent gift men ojoj, den ska man nog vara försiktig att placera sin dyraste finaste acro över...

Men till saken, vore intressant att ha en tråd där folk skriver om tillfällen där koraller kommit i kontakt med varandra och vilken som gått vinnande ur striden. Inte bara spekulerande utan konkreta observationer.

Tänkte mig den här notationen:

a >> b betyder att a är betydligt kraftfullare än b, b skadades kraftig men a utan skador i princip.

a > b betyder att a är kraftfullare ä b, men a tog ganska stora skador också.

a = b betyder att dom är jämnstarka och skadar varandra ungefär lika mycket.

a & b betyder att a och b inte verkar skada varandra vid närkontakt (nog så intressat) bra val på koraller nära varandra.

Det jag kan komma på såhär på rak arm är:

Echiophyllia/Echinopora sp. >> Plerogyra sinulosa.

Acanthastrea lordhowensis >> Ricordea florida.

Hydnopora rigida >> Acropora sp.

Acanthastrea lordhowensis = Rhodactis sp.

Euphyllia paradivisia = Rhodactis sp..

Rhodactis sp. & Sarcophyton sp.

Vad tycker ni andra, är det intressant, så fyll på i denna tråden, funkar att både beskriva vad som hänt eller använda min notation. Om det är många som skriver här kan jag börja föra in det i nån slags lista eller databas som man kan kolla vilka som bör hållas ifrån varandra och vilka som tål varandra någorlunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...