Gå till innehåll

Putsarräka - skal och matning


Centurion

Rekommenderade inlägg

Hej

Min putsarräka har precis (igår troligen) bytt skal och min fråga är

helt enkelt om jag ska låta det ligga kvar eller om jag ska fiska upp

det?

Slänger in en bonusfråga angående hur mycket fryst artemia jag ska mata

räkan med per dag...? Den verkar ha svårt att fånga den artemia jag

"klipper i" pga att det strömmar ju ganska friskt i karet, men han

kanske får i sig tillräckligt, svårt att bedöma...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inte meningen att vara otrevlig. Men skalet är förbrukat och kommer bara ruttna i ditt akvarium. Det var bara det jag menade.

tror inte det är hela världen om det ligger kvar,det är väl mest kalk i dom här skalen,har två putsare som ömsar ofta,det får ligga kvar,borta på nån dagsmiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

tror inte det är hela världen om det ligger kvar,det är väl mest kalk i dom här skalen,har två putsare som ömsar ofta,det får ligga kvar,borta på nån dagsmiley4.gif

Gör det någon "nytta då"..... Var för inte avlägsna skit som är lätt att ta bort?????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt skalet ligga! Det är i stort sett bara kalk, så det förorenar inte vattnet. Ibland återanvänder räkorna kalket i skalen genom att äta upp det. Om fiskarna oxå gör det sågör det knappast nån skada att låta det ligga. Kasnke ser fult ut + att man kanske tror att ens räka dött, men men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att bringa rätsida på frågan om vad skalet innehåller egentligen, det går förenklat att beskriva ungefär som så att den egentliga huden hoskräftdjuren består av ett enkelt lager av epitel-celler som utåt avsöndrar ett cell-fritt skikt, kutikulan. Kutikula = skal.

Det viktigaste ämnet i kutikulan är kitin, (enpolysackarid) ,kitin är extremtmotståndskraftigt mot mekanisk och kemisk påverkan. Genom ett tunt vaxlager på ytan blir kutikulan också nästan ogenomtränglig för vatten.

Kutikulan innehåller även sklerotin (ett protein). Kitin förkommer även inom andra djurgrupper.Kräftdjurens kutikula innehållerkalk,i motsats tillinsekter.

Låt skalet ligga, det blir föda för andra organismer i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...