Gå till innehåll

Koraller som vitnar


Veijo S

Rekommenderade inlägg

Vad menas med RTN STN ?

Mina ser inte (slemmiga) ut vad jag kan se och jag kan inte se något som kryper heller.

Hej!

Vid RTN lossnar skinnet på korallen. Jag har haft samma erfarenhet som du med att det kryper upp vitt nedifrån på korallen. Jag har kommit fram till att det kan vara för lite Fosfat i karet. Har du kollat? Även salthalt?

Mvh Lotta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog inte tro att du har för lågt fosfatvärde, dvs om du inte kör en massa vodka alternativt zeovit eller för mycket remower.

Det räcker dock med väldigt låga värden fosfat för att korallerna har så dom klarar sig, typ de lägsta ett "high end" test kan visa.

Vad har du för fosfattest och vad ger de dig för värde?

Basen uppåt brukar vara tecken på problem med kh, för lågt men även för högt.

Sen finns de alltid vår kära vän AEFW, plattmaskar som äter acron(endast) dom kan du inte se med bara ögat på korallen.

Även instabila värden och överdrivet grävande i burken kan dra igång sånahär episoder.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropic marine har en "medicin" som tar kål på dom vuxna, man behöver därav göra flera behandlingar i separata kärl för att bli av med eländet.

Den behandlingen går dock rätt hårt åt korallen och man bör inte utsätta dom för den i onödan om dom redan är i försvagat skick.

Ibland så kan man se ett mönster på korallen där maskarna tagit sig fram, nästan som de spåret snäckorna lämnar på rutan då dom käkar alger...

Ta och leta efter bilder på drabbade koraller och jämför så kanske du får lite mer klarhet.

Kan du ge lite info om hur snabbt allting frammskrider, dvs från inköp till symptom och hur snabbt korallen dör.

Jag bör pointera att det är ytterst svårt att diagnostisera acro problem på dethär sättet, det finns så mycket som kan gå fel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall vara nästan omöjligt. Ta bort alla acros och vänta i tre månader innan du sätter i friska. Som du helst avmaskat först så du inte får tillbaka skiten. Det finns de som lyckas ändå, genom att blåsa av plattmaskarna kontinuerligt med en vattenspruta. Då äter fisken upp dem och man kan hålla nere antalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara AEFW som nämns tidigare, dom kan du ta död på med dopp i TM pro coral cure, det kan krävas fler behandlingar med någon veckas mellanrum. Möjligt det finns något kryp som äter dom.

Det kan också vara brist på något spårämne, kaliumbrist kan visa sig som du beskriver.

Om jag inte missminner mig helt fel så hade Pwin problem med det, han klarade sina koraller med tillsättning av k-balance.

Så jag hade nog börjat testa med k-balance, b-balance, jod och xtra (aminosyror). Dessa är korallenzucht preparat. Det finns säkert fler på marknaden, men det är dom jag känner till. Börja dock med att testa kaliumhalten innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med jod och grothec abc och entill den sattsen sedan har jag kalkreaktor nitratfilter fosfat filter jag hörde av en idag att det förmodligen inte är plattmask för dom skall man se enligt honom så han tyckte det va onödigt att dosera det medlet men kalium det har jag inte test till får skaffa det och se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med jod och grothec abc och entill den sattsen sedan har jag kalkreaktor nitratfilter fosfat filter jag hörde av en idag att det förmodligen inte är plattmask för dom skall man se enligt honom så han tyckte det va onödigt att dosera det medlet men kalium det har jag inte test till får skaffa det och se

Man brukar inte se plattmaskarna. Det enklaste sättet att konstatera om korallen har plattmask är att bada den i TropicMarin pro coral cure, då släpper maskarna.

Det är inget man doserar i karet, utan man badar korallen i en liten hink eller liknanade, flatworm exit som man doserar i karet hjälper inte mot acropora ätande plattmaskar utan mot planarier.

Jag tror dock mer på att det är någon brist i karet än plattmask, men det kan vara värt att kolla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack för det jag får köpa test för kalium och se hur det ligger till dom andra testen är bra och jag kör som sagt med grothec abc+ samt jod så det borde räcka med dom spåremnena dom andra korallerna växer på bra men får kolla som sagt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått hem ett kalium test samt kalium K Balance men testet va lite krångligt men jag gjorde ett test och jag fick fram 2,44 vet dock inte om det stämmer jag kan säga att jag gjorde ett vatten byte i söndags på ca 130liter om det kan göra mycket på testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...