Gå till innehåll

giftig eller inte?


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Lobophyllia är ett korallsläkte med ett riktigt vasst skelett. För att inte bli överväxt av alger är den giftig mot dem. En del av de gifterna är säkerligen något giftiga för människor också. Om jag skulle sticka sig på någon korall skulle i alla fall jag tvätta såret med sprit. Jag har Alzolsprit hemma men skulle inte tveka att använda T-sprit om jag inte hade något annat hemma. Jag kan inte tänka mig att bli sjuk om kroppen skulle ta upp någon tiondels ml Tsprit.

Betydligt allvarligare är risken för bakterieinfektioner. Koraller täcker sig med ett slemlager med hög halt av polysackarider som är rena näringslösningen för bakterier.

Dessa bakterier ingår till viss del i korallernas ämnesomsättning. Ganska vanligt i det vilda är att där ingår Vibriobakterier som kan orsaka riktigt elaka infektioner.

Därför fraggar jag aldrig koraller när jag har sår på händerna.

Detta låter kanske skrämmande men jag tittar bara på händerna om jag har sår och är det inga tänker jag inte mer på det. Blöder jag efteråt tvättar jag med sprit och glömmer det sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack för alla svar.

det var nämligen så att jag råkade komma åt min lobophyllia med ovansidan av handen och det vart lite rött och sved lite men inget annat hände ju så jag antar därför att den inte är så giftig.

men jag tvätta av handen ordentligt efteråt i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

(vet att det är en gammal tråd men jag tänkte fylla på iaf)

Finns att köpa latex och plasthandskar på apoteket med mycket bra fingerspitzgefühl, jag köpte ett storpack och behöver således inte vara speciellt orolig för att koraller ska skada mina fingertoppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...