Gå till innehåll

HJÄLP!!! Vad va det som bet mig...?


Don J

Rekommenderade inlägg

Hallå,

Höll på att rota runt i karet ikväll och kände att det sved till i underarmen och ser att det blöder. Vid "sticket" sitter det en liten parasit eller dyligt. Rycker upp armen ur karet och den "springer" iväg längst armen för att sedan hoppa tillbaka i karet.

VAD VA DET???

Lite scääääry...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur såg den ut? Sannolikast om den verkligen bet dig är nog nån parasitisk isopod som var ute efter ditt bloooood :P.. Tråkiga saker att ha i karet.. ser ut som ja, gråsuggor kanske... eller som fästingar till viss del.. snabba rakare som suger blod av fiskar och kan även döda dem och äta kroppen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en blodsugande "parasit" som heter Isopod, men att de skulle gå på döda fiskar eller äta dess kött har jag aldrig hört eller läst själv.

Bildgooglar du på Isopod så hittar du ett par rätt så läskiga bilder, du kan ju se ifall det stämmer överens med dina egna erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera olika, vissa äter ett "bo" i fisken och lever där tills firren dör, dom flestagör hit and run attacker. Vissa äter både på fiskar och detrius, den typen vill du inte ha!, då du inte kan köra fisklöst och svälta ihjäl den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, jag lever ff :-) puh, den var grymt snabb och ca 2mm lång... svårt att få en bra bild av den då den var så liten. Men den verkar ju inte endast gilla fiskmunnar då den satt och mumsade på min underarm.

Är det någon som vet om den är dag eller nattaktiv?

Hur får man bort dem ur karet?

// J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som trilobite sa så kan man svälta ut de rent parasitiska sorterna genom att köra fisklöst, och precis som addo säger så vill man verkligen inte ha de som äter både död organisk materia (detrius) samt parasiter, har man den oturen så är det bara att sätta igång en jakt på dem... Dessa är riktig jobbiga djur när man väl fått in dem, och undvika att få in det är det enda riktigt bra sättet att slippa problemen... Dvs karantänföra saker i ca 4 veckor innan det får komma i karet... Ja detta gäller även LS och en del gör det även med levande sand...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...