Gå till innehåll

A.japonicus


NephruruS

Rekommenderade inlägg

Hejsan tänkte kolla hur länge det brukar sägas att man ska ha en Japonicus innan man anser att dem har klarat övergången till akvarie och bli tåligare?

Har en i mitt kar sedan den 28é Juli och det fungerar riktigt fint med den och han äter som en häst och beter sig så vitt jag kan se väldigt bra.

Vore trist om man skulle förlora den nu när man fäst sig vid den pga näringsbrist eller liknande. Hur mycket alger vill dem ha i dieten?

Det jag matar med i karet idag är följande:

Supershrimp

whiteshrimps (mestadels mirakelaborrarna som käkar men även A.japonicusen och Z.xanthurusen äter bitar av det)

frusen spirulina

on formula two pellets

2sorters "vanliga" flingor

phytoplan + zooplan

räkrom.

Bör utbudet där vara tillräckligt tillsammans med algerna den själv simmar omkring och pickar från stenarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade matat mina fiskar och då framförallt kirurgerna med mer alger. Julian sprungs sea weggies eller färska noriblad brukar vara riktigt uppskattat. Är det de gröna ON pelletsarna så behövs det kanske inte ur näringssynpunkt men är det de röda "köttiga" så hade jag gjort det för kirurgernas bästa.

Det är ju också bra för att de (när man hänger alger i akvariet) har något som de kan simma fram till och äta på under dagen. Du ser också hur mycket alger de kan få i sig och det brukar vara mer än vad man tror. Pickande på stenen blir inte så mycket men när 2-3 kirurger sätter i sig 2-3 noriblad/dag så inser man hur mycket de behöver få i sig för att växa bra. Sen minskar det aggressiviteten bland kirurgerna också och det är ju aldrig fel.

Bra är väl också att man brukar se så tydligt att den näringen är mer anpassad för kirurgerna än köttigt foder då hela fisken blir lite fetare och rundare. För mycket köttigt foder brukar leda till att fisken till slut blir lite tunnare överallt utom på magen.

Annars tror jag inte du skall vara orolig. Hos de flesta kirurger är det ju 3 faktorer som spelar in i huvudsak.

De ska börja äta.

De ska ha bra förhållanden så de inte blir sjuk. Framförallt A. japonicus är ju en prickmagnet om den inte mår bra. uv-c??

De ska inte ha för tuffa kompisar.

Det verkar ju som om du har sett till att allt detta har inträffat och finns så i mina ögon måste den fisken ha det kanon.

Posta gärna en bild på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...