Gå till innehåll

Kan man "nolla" PO4 ?


oveb

Rekommenderade inlägg

Diskussionen dök upp i en annan tråd men jag tyckte den var värd en egen.

Frågan är om det överhuvudtaget går att få brist på fosfat i "normala" baljor ?

Med normal menar jag då sådana som har hyggligt många fiskar och som matas dagligen. Jag tänker mig en som inte heller har sjuka mängder koraller.

Ej normala är då dom som har väldigt lite fisk eller massor av snabbväxande koraller som genast "klipper" all näring som blir tillgänglig.

Anledning till att jag är lite skeptisk är att jag under en tid jagade fosfatet med i princip alla tillgängliga medel men aldrig lyckades påvisa någon brist. Jag mätte 0,01 några gånger och såg egentligen aldrig några positiva effekter av det. Skitalgerna mådde finfint ändå och korallerna åxå.

Däremot att nolla nitrat med kraschade snabbväxande SPS'er som följd är ju tämligen lätt att åstadkomma fast det var ju inte frågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att du kan nolla ortofosfaten under vissa tidpunkter under dygnet, det vill säga när du har ljuset igång och full produktion. Den mörka tiden kommer dock att ge en del ny ortofosfat som det sedan tar en viss tid för algerna (och komplexet alger/korall) att konsumera. Att sk skitalger ändå trivs kan bero på att en del av dem när de väl etablerat sig har möjlighet att tillgodogöra sig/omvandla andra former av fosfor. Även de alger som sitter i korallerna har en del tricks för att fixa fosfor och det kan de helt tydligen göra genom att utnyttja värddjurets metabolism - men det förutsätter att du matar korallen. Jag kan tänka mig en fosforbrist (i verkligheten) i ett kar som gått med aktiv fosforreducering och med en hög tillväxttakt av koraller om de inte får mat istället. Exempelvis zeolitmetoden utna bakteriemulm.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vid flera tillfällen mätt 0,00 med Hanna fosfatmeter, så det är fullt möjligt med ZEOvit-metoden, men det är inget jag strävar efter.

Det går inte så fort och laka ur inredningen, man får nöta på i många månader om det finns lagrade näringsämnen. När man väl är där så är det inga problem och nolla fosfaten det är bara att öka kolkällan så dyker fosfaten om det finns tillräckligt med nitrat, annars nollar du den istället. Just nu så ger jag 3 droppar om dagen, skulle jag dubblera dosen så skulle fosfaten börja sjunka.

Och nu lite off topic.

Mitt problem med ZEO är inte fosfaten utan snarare för lite nitrat, som i och för sig är anledningen till den låga fosfaten. Jag tror att det är anledning till att Mr Pohl har fosfatremover i det aktiva kolet han säljer, dels tar det bort lite fosfat som leder till att man sparar lite nitrat(man justera förhållandet mellan nitraten och fosfaten som gäller vid bakterieexport till fördel för mera nitrat) och så får man en akummulator som kan läcka tillbaka lite fosfat och jämna ut dalarna och det är det som ger bättre färger på korallerna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...