Gå till innehåll

sugen på nytt saltkarsprojekt


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

har lite funderingar på att bygga till ett kar som jag vill ha

det jag tänkt är ett hörnkar runt 300 liter detta borrat i bakändan med uppbyggd kammare så vattnet rinner ner till sumpen som jag tänker bygga in i ett hemmagjort skåp under där vill jag även ha all teknik

ovanför karet bygger jag också ett skåp där mh ska hänga och några fläktar för att få ut värmen ovanför detta kommer även ett litet skåp vara där jag kommer ha en dunk med osmosvatten som fyller på i karet när det avdunstar

nån som har tid över o e duktig på cad som har lust att bidra med lite bilder hur det skulle kunna se ut e jag tacksam för hjälp även ideer för att förbättra och vad utrustning som kunde passat till karets storlek....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har förstått det rätt har du alltså tänkt ha ett skåp ovanför akvariet med MH anordning och fläktar, sen över det ha osmosvatten? låter väldigt tungt och lite riskfyllt med vatten ovanför MH:n. hur hade du tänkt att värmen skulle komma ut från skåpet om det inte är öppet upptil? blir det inte som en bastu? har själv en konsol ovanför mitt akvarium som täcker hela lampan men är dock öppet upptil för att släppa in och ut varmluften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte sätta några fläktar som drar in luft och några som drar ut varmluften typ ventilation

det där med dunken ovan började jag själv fundera på med det går ju lösa om man bygger ställningen själv och större än karet så det e ju ingen fara men kanske bättre att ha den nere under med en pump som startar vid en viss nivå och sedan bryter igen när karet åter är på rätt nivå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte sedan klä in glassidorna alla utom fram med revkeramik även glaset vid avrinningskammaren men vet inte riktigt hur man löser det med att ha tekniken i sumpen för när jag hade saltkar förra gången hade jag all teknik i karet och det behövs ju en del bra blås från pumpar för att få det bra i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tycker nog det verkar bäst att ha dunken med osmos nere vid sumpen. sen om man bygger själv och som du säger större än själva akvariet så är det ju inga problem :-) ventilation låter som en bra idé eftersom MH ger ifrån sig en del värme. revkeramik är inget jag är bra på så ska nog inte uttala mig. hoppas du kommer igång med akvariet inom kort så man får se lite bilder :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ska bara hitta ett kar först här nere i skåne på minst 350liter och hörnkar så kommer det igång men hittar inga begagnade så får väl se om jag kan hitta ett nytt till hyfsat pris

Om du kan frångå att det skall vara ett hörnkar så har jag ett 430 liters kar (120x60x60) som är på väg ut på annons.

Lite bilder finns i den här tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...