Gå till innehåll

Krabba som mumsar på skivanemon


Virse

Rekommenderade inlägg

Efter inköpet av en ny ricordea så noterade jag att en krabba var på och nöp i anemonen. Den tog sig in under och höll på flera gånger, trots att jag skrämde bort krabban vid flera tillfällen så var han strax där igen. Då anemonen verkade besvärad gav jag mig på jakt efter krabban och efter en timmas letande bland LSen fick han åka raka vägen till reningsverket i Henriksdal.

Hur som hellst så fick jag en deja vu upplevelse när jag lös in med ficklampan i baljan och hittade en precis likadan krabba, mumsandes på min ricordea. Den var bara något mindre. Den här gången tänkte jag höra mig för innan han får åka bort.

Kan jag ha missupfattat situationen och dömt dessa krabbor fel? Krabban jag pratar om är ca 2 cm stor och snabb som attans. Kan ladda upp en bild på banditen om så önskas. Saken är att jag har lite olika krabbor men bara den här sorten har varit på ricordean, vad jag vet. Kan tillägga att denna typ av krabba har norpat nästan alla mina stomatellor, vilket var uppåt tio st. Så det är ingen krabba som enbart livnär sig på alger.

Vore jätte tacksam för lite input!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där liknar nästan en typ av krabba jag har i mitt kar, har också två stycken, en stor och en liten.. men jag kan inte särskilja en svart-grå hårig krabba från en annan..

jag får kanske sätta mig på nattvakt någon gång och kolla vad de mumsar på.. men de e sjukt snabba.. men.. det är alla krabbor.. har också ricordeor i mitt kar.. ibland ser de störda ut på morgonen.. men de ser alltid bra ut under dagen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror en sån bor i mitt nano. Han följde med LS för ett år sen. Ser honom ett par gånger i veckan. Rolig krabat, han slåss med mina eremiter om dom kommer för nära. Tror nästan han har ätit upp min Xenia. Har aldrig sett honom göra det men man vet aldrig.

Han skall definitivt inte få följa med de andra till det stora men får jag tag på den kanske någon snäll själ vill ha honom.

Avsluta inte deras liv i toan, lägg ut en anonos, finns säkert många som vill ha krabbor.

Såg en anons för några dagar/veckor sen har att någon sökte krabbor, snälla som stygga. Dom har ett liv dom med:-)

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjenna

jag har minst 3 stycken av den sorten i mitt kar, små liftare som hängt med ls.

jag har dock aldrig sett dom äta på någon korall eller att dom har gett sig på sniglar.

ser dom fler ggr i veckan skrapandes på sten dock, så dom vekar ju mest putsa bort alger och dyl.

mvh robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska sätta ut en annons och ge det ett par dagar som Johan tipsa om. Jag är helt 100 på att just denna typ av krabba har tagit en handfull med stomatellor för mig och båda två jag har plockat upp ur karet har varit på ricordean. Den största var även och fightades med en av mina pistolräkor i samma storlek och det var ca 2dm från krabbas grotta.

Jag har andra typer av krabbor i samma storlek som inte alls verkar lika aggressiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska sätta ut en annons och ge det ett par dagar som Johan tipsa om. Jag är helt 100 på att just denna typ av krabba har tagit en handfull med stomatellor för mig och båda två jag har plockat upp ur karet har varit på ricordean. Den största var även och fightades med en av mina pistolräkor i samma storlek och det var ca 2dm från krabbas grotta.

Jag har andra typer av krabbor i samma storlek som inte alls verkar lika aggressiva.

Klicka på länken, han önkar oönskade krabbor mm.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...