Gå till innehåll

Pseudanthias squamipinnis äter inte


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har 4 st Pseudanthias squamipinnis som inte är så matsugna.... jag har testat med 2 olika pellets, flingor artemia, cyklobs, röda plankton.... samt att vitlöksmarinera pelletsen... de vägrar käka, bara smakar och spottar

förslag? tips? idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva med att tillsätta lite saft från en vitlök i maten.

Många vet att vitlök är bra mot parasiter, men det fungerar även som en aptitretare i fisksammanhang.

Du tar helt enkelt ett glas vatten, slänger ner lite mysis eller annan frysfoder. Ta en vitlökspress och pressa en klyfta. Sedan låter du saften (inga bitar) från vitlöksklyftan droppa ner i glaset med frysmat. Rör runt, låt stå i 5min och mata firrarna.

Kostar inget att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva med att tillsätta lite saft från en vitlök i maten.

Många vet att vitlök är bra mot parasiter, men det fungerar även som en aptitretare i fisksammanhang.

Du tar helt enkelt ett glas vatten, slänger ner lite mysis eller annan frysfoder. Ta en vitlökspress och pressa en klyfta. Sedan låter du saften (inga bitar) från vitlöksklyftan droppa ner i glaset med frysmat. Rör runt, låt stå i 5min och mata firrarna.

Kostar inget att testa.

jag har gjort det, men de hjäper inte ... de vill inte käka något alls :(

Hur länge har du haft anthiasarna?

haft dem i kanske 2 månader... de har käkat tidigare, men nu är de mer gömda i stenen och vill inte käka :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du introducerat någon ny fisk sen de slutade äta?

för 2 veckor sedan introducerade jag en scopas.... men de var inge pigga på att käka innna heller, men de blev nog inte bättre när den kom iaf...

matvägrandet började med att den minsta av mina anthias började gömma sig i sten och käkade inte... sen har de spridit sig lite till de andra, bara en som är ute i det öppna delarna av karet hela tiden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte tvärt om att alla är hannar sen blir de honor eller är det annorlunda på anthias? på ditt problem har jag ingen direkt lösning men hade samma problem med min scopas att den bara la av att käka lösningen blev att den kastade in handduken :(. den hade förvisso vita prick när den kom från butiken och den åkte direkt till räkan för en putsning så må hända att dina anthias kanske har någon parasit i antingen munnen eller i magen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte tvärt om att alla är hannar sen blir de honor eller är det annorlunda på anthias? på ditt problem har jag ingen direkt lösning men hade samma problem med min scopas att den bara la av att käka lösningen blev att den kastade in handduken :(. den hade förvisso vita prick när den kom från butiken och den åkte direkt till räkan för en putsning så må hända att dina anthias kanske har någon parasit i antingen munnen eller i magen

Alla honor, sedan blir de hanar när de gäller Anthias.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...