Gå till innehåll

nyttodjurstråden


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

vet inte om det finns här innan men hittar inget när jag söker,endast hittat lite när jag sökt på olika problem ... tänkte här kan vi skriva vilka djur som man kan ha nytta till vad typ bara att ta citera och fylla på listan tills vi har en lång fin lista som hjälper oss nybörjare här

pepparmintsräka - äter glasrosor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte om det finns här innan men hittar inget när jag söker,endast hittat lite när jag sökt på olika problem ... tänkte här kan vi skriva vilka djur som man kan ha nytta till vad typ bara att ta citera och fylla på listan tills vi har en lång fin lista som hjälper oss nybörjare här

pepparmintsräka - äter glasrosor

Mithrax sculptus - äter bubbelalger

eremitkräftor - äter bajs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är svårt att så svart-vitt försöka svara på vilka djur som är nyttiga och vilka som är onyttiga.

Eremiter äter skit och alger, men kan även ta kål på akvariets sniglar, kan de räknas som nyttodjur ändå?

Det finns sniglar som enbart äter knappar, är de nyttodjur? Ja, om man vill bli av med knappar,exempelvis i ett spskar. Sjöborrar äter kalkalger vilket många uppskattar, andra vill gärna behålla sina stener med kalkalger är de fortfarande nyttodjur?

Kirurger som äter alger kan för vissa räknas som nyttodjur då de äter alger, men för andra som vill ha makroalger är de en plåga. Ch. Kleini äter glasrosor men knaprar också upp alla kalkrörmaskar, nytto-/onyttodjur?

Jag tror att det från fall till fall är lättare att föreslå ett djur som hjälper till att komma tillrätta med det specifika problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...