Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Jag har köpt Zeobak och doserar i mitt akvarium. Effekten jag ville uppnå var att öka bakterikulturen för att de skulle ta om hand om nitrat och fosfat. Men när jag läser på en zeo-manual så skriver dom att zeobak är bakterier som korallerna äter. Har jag fattat allt fel?

//Henric

Postat

Bakterierna "äter" nitrat och fosfat som i sin tur blir uppätna av korallerna när man skakar om zeoliten. Alternativt skummas de ut i skummaren.

Postat
Jag har köpt Zeobak och doserar i mitt akvarium. Effekten jag ville uppnå var att öka bakterikulturen för att de skulle ta om hand om nitrat och fosfat. Men när jag läser på en zeo-manual så skriver dom att zeobak är bakterier som korallerna äter. Har jag fattat allt fel?

//Henric

Bakterierna behöver lite organiskt kol(energi) också t. ex. ZEOstart2, Vodka, m.m. för att det ska fungera.

/Janne

Postat
  • Författare

Ok, då kanske jag får tillföra en kolkälla. Man kan köpa bakterier i ampull-format också. Måste dessa också ha en kolkälla?

Om nu korallerna äter upp bakterierna så är ju det en energikälla till korallerna. Är det denna matning som gör att färgerna ökar eller är det att vattnet minskar på fosfat och nitrat eller är det svamparna (zoant.) på korallerna som minskar?

//Henric

Postat
Ok, då kanske jag får tillföra en kolkälla. Man kan köpa bakterier i ampull-format också. Måste dessa också ha en kolkälla?

Om nu korallerna äter upp bakterierna så är ju det en energikälla till korallerna. Är det denna matning som gör att färgerna ökar eller är det att vattnet minskar på fosfat och nitrat eller är det svamparna (zoant.) på korallerna som minskar?

//Henric

Ja denitrifierare är samlingsnamnet på dem och de behöver organiskt kol.

Det är en kombination av att näringsämnena ombildas till bakterier som ej påverkar färgen, men som korallen kan fånga med polyperna och då tillgodose sig näringen ändå.

/Janne

Postat
  • Författare

Vad jag tror så används varken vodka-metoden eller zeovimetoden av en del akvarister. Vad har dom för kol-källa?

//Henric

Postat

Kolkälla finns alltid i akvariet, men oftast som en begränsande faktor. Kol finns i all mat du stoppar i karet.

MVH

Magnus

Postat

Zeovit-metoden har komponenten ZEOstart2 som är kolkällan, där ZEObak är bakterierna. Vodka-metoden har spriten (vodkan) som kolkälla.

Andra metoder finns - socker-metoden, osv. Även detta är en kolkälla.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.