Gå till innehåll

Nytt 375


MatCan

Rekommenderade inlägg

Hej.

Är helt ny på det här med saltvatten efter att ha kört sötvatten i drygt 10 år. Har provat malawiciklider, "sällskapssfisk", snäcklekare, dvärgciklider, växtkar etc. Har just nu ett växtkar (375 l) igång med apistogrammor och tetror http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59556

Har dock alltid velat ha ett saltkar och nu äntligen finns både tid och pengar att sätta igång med detta.

Det nya karet kommer bli 375 l (150x50x50) det med.

Skulle gärna ha 150x60x60, men har redan 12mm glas till 375 l.

Sump: 160 l

Skummare: Deltec APF 600

Belysning: 2x150w MH + 4x54w T5

Det är allt jag skaffat hittills, men jag försöker att inte stressa. Tar lite tid när man ska hitta begagnat.

Håller just nu på att skissa på sumpen. Vill ha ett teknikfack för skummare odyl., ett refugium och ett returfack. Helst skulle jag vilja ha ett fack på ca 25l för osmos också, men det känns som om det börjar bli trångt nu.

Sumpen är ett kar jag köpt på blocket på 100x40x40.

Skulle gärna vilja ha er input på mina designförslag.

Funderar på om man ska ha osmos i en 25 l dunk utanför sumpen istället.

Vad tycker ni om följande två förslag med tanke på storlek på facken, layout osv? Första bilden utan osmosfack och andra bilden med osmos.

post-4444-1446891787569_thumb.jpg

post-4444-14468917875872_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen borde fungera fint rent tekniskt. Frågan är bara om du längre fram har tänkt dig att kunna ha t.ex. fosfatfilter eller zeolitfilter.

Hur viktigt är refugiet för dig? Är det för rening, eller lite odling, eller kul & skoj att testa?

Jag antar att du fixar inflödet av vatten till refugiet genom en avledning från returvattenpumpen, så kan vattnet rinna tillbaks över kammen till returpumpsfacket.

Fördelen med att fixa en osmostank i en dunk är att det blir lätt att lyfta ur dunken vid påfyllning etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Refugiet tänkte jag mig för odling av makroalger, vilket om jag förstått saken rätt hjälper till med reningen genom att bryta ner ammoniak och nitrar (rätta mig gärna om jag har fel).

Inflödet till det blir genom en avledning av avrinningen från karet.

Tänker nog ha två rör från karet. Ett rör som får mata skummaren och ett rör som delas upp till teknikkammaren (som även fylls av skummaren) och refugiet.

Lutar nog åt att köra osmosen i en dunk, just för att som du säger, enkelt kunna byta den. Hur gör man med pump? Sätter man en liten pump i sumpen som får suga osmos från dunken, eller skaffar man en liten pump som man sänker ner i dunken och som pumpar ut?

Jag lutar lite åt en tredje variant nu och det är att köra osmosen i dunk, refugiet längst till höger, i samma storlek som på alternativ två och låta teknikfacket få växa med ~17cm. På det viset borde jag ha lite plats att växa i för tex fosfatfilter.

En ny fråga: Hur brett ska man ha mellan glasen i bubbelfällan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt förenkla lite för att få en enklare dragning av pvc-delarna.

Avrinningen från karet får gå ner i teknikfacket som får svämma över till refugiumet som i sin tur får svämma över via bubbelfällan till returfacket.

Fördelen är att jag slipper göra en avledning på avrinningen från karet.

Ingen egentlig nackdel som jag kan se, förutom att en del av vattnet som går till refugiumet redan passerat skummaren.

Tänker köra med en durso standpipe, men har lite svårt att hitta bra info ang dimensionering av denna.

Har just nu en returpump på 2000l/h men vill kunna utöka detta vid behov.

Om jag fattat det rätt bör en 32mm durso (med 25mm genomföring) svälja 2400l/h (http://dursostandpipes.com/faq/41-what-flow-rates-are-possible-with-a-durso-standpipe)

För att få marginal borde jag alltså gå upp till 40/32mm. Känns väldigt grovt.

post-4444-14468917899742_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har bara två tips ang sumpen,

1. fack nr 1 , kör optimal vattennivå för kommade skummare , alt att du får palla upp skummaren på något sätt om du tycker ev arbetsnivå är förlåg.

2. all avdusntning kommer av visa sig i sista delen av sumpen , så gör inte detta fack för litet. (beroende av teknik för att fylla på osmosvatten)

ytan i sumpen där imellan , låt den vara helt fri tillsvidare.

där har du mina tips.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ytan i sumpen där imellan , låt den vara helt fri tillsvidare.

Vad menar du? inte köra med refugium?

  1. Skummaren är redan inköpt, en Deltec APF 600. Ska kolla upp rekommenderad nivå för den.
  2. Kommer köra med automatisk påfyllning så det borde inte bli något stort problem med avdunstningen, men kanske ska göra facket lite större för säkerhets skull.

Mer tips mottages tacksamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du? inte köra med refugium?

  1. Skummaren är redan inköpt, en Deltec APF 600. Ska kolla upp rekommenderad nivå för den.
  2. Kommer köra med automatisk påfyllning så det borde inte bli något stort problem med avdunstningen, men kanske ska göra facket lite större för säkerhets skull.

Mer tips mottages tacksamt

det verkar som många verkar tröttna på refugium efter ett tag. jag har aldrig provat på det, så jag kan inte uttala mig om effekten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar som många verkar tröttna på refugium efter ett tag. jag har aldrig provat på det, så jag kan inte uttala mig om effekten.

Ok.

Nej, jag vet ju inte riktigt om det behövs eller inte.

Kanske ska börja med att köra utan. Är ju lätt att fixa det i efterhand. Får fundera på det. Jag kommer nog redan nu dela upp sumpen i tre sektioner som på bilden. Om jag inte kör refugium så kan jag använda mittendelen till något annat.

Ang vattenhöjden för skummaren så bör det inte spela någon roll. Deltecen får ju vatten antingen via gravity feed från karet eller från en matarpump. Den behöver inte ens stå i sumpen.

Jag kommer köra med så hög nivå som krävs för att få hela pumpen under vatten för att dämpa ljudet lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen är nu limmad och provfylld.

Verkar fungera som tänkt.

Jag gjorde ett refugium i mitten, vet inte om jag tänker använda det som det eller som ett teknikfack.

Lite hög vattennivå i returfacket på den här bilden.

Provkörde även skummaren som jag köpt begagnad. Den förde ett jäkla liv, men nu när den stått igång 12-14 timmar så har den tystnat betydligt.

post-4444-14468917956074_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat skissa på en bänk.

Det blir nog en stomme byggd i 2"x4".

Bottenplattan blir 25mm MDF och hela möbeln kläs med 12mm MDF.

Till skiva tänkte jag köra med en köksbänkskiva.

Borde bli tillräcklig stabilt.

Bänken blir ca 90cm hög.

Invändiga höjden är drygt 80cm.

Skummaren är 59cm hög så det känns som om man får tillräckligt utrymme inne i bänken för att kunna jobba i den.

Den förra bänken jag byggde var helt i 25mm MDF och den blev väldigt stabil http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

Vill dock inte bygga en likadan, dels för att jag pga sumpen inte kan ha mittsektionen med hyllorna, dels för att jag vill kunna plocka bort en kortsida för att kunna få i och ur sumpen.

Tankar om den nya designen?

post-4444-14468917958633_thumb.jpg

post-4444-1446891795883_thumb.jpg

post-4444-14468917959023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har lekt lite med akryl och byggt en automatisk vattenpåfyllare.

Köpte två billiga nivåvakter från Kjell & Co samt lite strömbrytare, elektroniklådor samt ett 12v nätaggregat.

Inhandlade även en 12v (7,5 l/min) pentrypump på Biltema.

Jag kör med två seriekopplade nivåvakter för säkerhets skull. Skulle en strejka (dvs fastna i "on"-läge) så stoppar den andra ändå pumpen vitt rätt vattennivå. Det kommer i och för sig inte vara något problem om dunken skulle tömmas då allt vatten kommer rymmas i sumpen, men trist om man torrkör pumpen.

Jag byggde också en liten "styrbox" för att enkelt kunna stänga av och på den automatiska påfyllningen. Satte även dit en manuell styrning av pumpen.

Man kan höja och sänka plattan med nivåvakterna för att enkelt kunna justera den önskade vattennivån i sumpen.

Mycket nöjd med resultatet, men akryl var lite halvbesvärligt att jobba med. Mycket lätt att det spricker. Detta är mitt 4 försök. 3 st lyckades jag sabba på diverse olika sätt :-)

post-4444-14468918046432_thumb.jpg

post-4444-14468918046646_thumb.jpg

post-4444-14468918046857_thumb.jpg

post-4444-14468918047049_thumb.jpg

post-4444-14468918047258_thumb.jpg

post-4444-14468918047457_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser riktigt snygg ut , bra gjort mattias! kul med lite hemmabygge!

nu sparade du en bra slant, så kan du lägga den slanten på en festool pryl till :)

mvh manne

Tackar.

Bland det jag gillar mest med akvarier är själva byggandet och planerandet. Är rätt pysslig (rastlös) av mig. När det väl är klart brukar jag börja planera för nästa kar...

Festool är farligt och dyrt. Man vill bara ha mer och mer.

Sänksågen är grymt praktisk och den används hela tiden. Fräsen har jag enbart köpt som leksak. I ärlighetens namn fräser jag nästan aldrig nånting.

Det är dock helt otroligt roliga verktyg att använda. Folk säger att festool är för proffs. Jag tycker tvärtom. Proffs kan bygga bra med dåliga verktyg. Det är vi lekmän som behöver dom riktigt bra grejjerna :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar.

Bland det jag gillar mest med akvarier är själva byggandet och planerandet. Är rätt pysslig (rastlös) av mig. När det väl är klart brukar jag börja planera för nästa kar...

Festool är farligt och dyrt. Man vill bara ha mer och mer.

Sänksågen är grymt praktisk och den används hela tiden. Fräsen har jag enbart köpt som leksak. I ärlighetens namn fräser jag nästan aldrig nånting.

Det är dock helt otroligt roliga verktyg att använda. Folk säger att festool är för proffs. Jag tycker tvärtom. Proffs kan bygga bra med dåliga verktyg. Det är vi lekmän som behöver dom riktigt bra grejjerna :ler:

börjar det närma sig med karet på plats eller hur går det ? har du fler roliga hemmabygge på g så bara visa upp dom.!

har en blå/grön pryl , resten är gul/svarta.. kallas ekonomi..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

Det är långt kvar.

För en gångs skull försöker jag planera i förväg. Brukar annars köra på utan att riktigt tänka först.

Ritar just nu på möbel och funderar överrinning.

Lutar just nu åt att överrinningen blir en 40mm durso som minskas ner till 32mm i genomföringen. Denna ska sen delas upp i två rör i möbeln, ett som får föda skummaren och ett som får gå ner i sumpen.

Kommer även ha ett 32mm rör som backup som säkerhet så att inte karet kan svämma över. Detta ska i och för sig inte kunna hända, men om en turbosnigel får för sig att sätta igen durson samtidigt som båda nivåvakterna ballar ur så kan returfacket och 25-liters dunken med osmos i teorin överfylla karet. Då ska man dock ha maximal otur.

Returen får gå på baksidan av karet, dvs kommer inte gå igenom ett borrat hål i karet.

Funderar lite på hur jag ska göra med cirkulationen. Lutar åt två Tunze 6055

http://www.aquaristic.net och en Multicontroller 7096 http://www.aquaristic.net

Tankar på det?

post-4444-14468918063258_thumb.jpg

post-4444-14468918063446_thumb.jpg

post-4444-14468918063593_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja!

har själv 2 st 6055 samt 2 st 6100 kopplade till en 7095, i ett 600L kar. jag tror du blir supernöjd med 6055orna, min mening så finns det inget bättre när det gäller streamers, små smidiga o lätta att få bra riktning på flödet i karet.!

om två räcker i ditt kar hänger lite på hur du bygger upp sten samt vilka koraller du ska satsa på, mycket/lite flöde. blir det förlite så är det ju bara att fixa en till o koppla in på 7096an..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...