Gå till innehåll

Doris är mullvad - vad göra?


Norgren

Rekommenderade inlägg

Från första stund som jag haft min palettkirurg så har den rackarn gjort sitt bästa för att gömma sig så långt under stenar och sånt som det bara går. Den kan ligga där i dagar tills man gräver fram henne och hon vägrar dessutom äta.

Är just nu i ett temporärt kar för jag måste göra om aquascaping så de kan gömma sig lite för att sova men inte försvinna helt.

Förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hon gömmer sig antagligen av en anledning så hon kommer nog komma fram när hon känner sig säker, vad har du för andra fiskar? storleken mellan dem kan ju spela roll. min palett var rätt skygg inför min gula kirurg då den var relativit söttre i storlek. dock älskade palletten min blåatryckare, följde efter den överallt :-) men så fort ljuset släcktes försvann den till sin sovplats.

tycker inte du ska bygga så hon inte kan gömma sig, har hon ingen plats att gömma sig kommer hon troligen bli ännu mer stressad över att inte känna sig trygg. inte tvinga djur att leva i förhållanden de inte känner sig hemma med. tror att hon kommer fram som sagt när hon känner sig trygg så länge allt är bra med henne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt fisken vara de brukar komma fram utav sig själva.

Hepatusar brukar gömma sig för natten för att sova har de då vart för bra att gömma sig så kan de behöva lite hjälp fram igen men är risk att man ändå kanske skadar sin firre.

Har du haft den länge?

Är det ett ungdjur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hon är jäkligt social när det är matdags eller när ingen är vid karet men övriga tider så trivs hon bäst bakom sina stenar. En 6 månader till så :)

Lever i alla fall men är ruskigt tunn. Får nog öka matningen en smula till 2ggr per dag (hon äter som tusan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hon är jäkligt social när det är matdags eller när ingen är vid karet men övriga tider så trivs hon bäst bakom sina stenar. En 6 månader till så :)

Lever i alla fall men är ruskigt tunn. Får nog öka matningen en smula till 2ggr per dag (hon äter som tusan)

Då har hon aptiten igen. Bra o mata flera gånger om dagen. Själv matar jag när jag kommer hem från jobb och den lite skvätt till runt 22 tiden 1h innan det släcks.

Lycka till

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en Doris själv som inte är så skygg, mest ivägen när man tittar på sina koraller hehe. men jag har en Odonus Niger som är helt super skygg, kommer bara ut vid matning. Måste slänga i mat sen backa undan, har blivit lite bättre senaste veckan, man får väll ha tålamod! Liten rackare 5cm typ. Alla fiskar har väll sina egna personligheter!

Nice att det blev bra tillslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kommer jag med ett tips som inte näms i tråden.. shoopa loss en doris till så den får en kompis att simma runt med..! kommer tveklöst att lösa ditt problem dagtid.

köp loss en nori klämma o sätt lite algblad till den under dagen så den mäter upp sig lite. ge den bra med tid när den äter.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...