Gå till innehåll

Fråga till RSM 130 ägare


Galdrin

Rekommenderade inlägg

Hej,

Hur skulle ni bedömma ljudnivån i ert RSM130? Jag tycker nog att mitt låter lite för mycket för att vara ok, men har inget att jämföra med. JAg behöver veta hur andra RSM130 låter för att veta om det är ett fel som ev. kan fixas eller om det är "by design" och bara kan hanteras med utbytesdelar alt. bättre placering av akvariet.

Som det är idag så hörs mitt akvarium in i sovrummet, som är en våning upp men ovanför köket där akvariet står. Är man i köket och vill överrösta akvariet så är det fullt ös på köksfläkten som gäller. Låter anda RSM130 på samma sätt?

Fläktarna låter lite, men dom kommer jag att byta ut idag. Pumparna låter lite men det är mer ett viskande. Det som låter är skummaren. Jag har en känsla av att jag får någon typ av resonans inne i skummarkroppen pga ev vibrationer i pumpen eller något sådant. Det är inte luftinsuget som låter utan hela skummarkroppen, och det hjälper inte att hålla fast skummaren fär den verkar i sig inte vibrera.

Är alla RSM skummare likadana eller kan min vara defekt? Jag har väntat på att den skall bli inkörd men det verkar inte bli bättre och ljudet påverkas inte ett dugg av yttre faktorer som vattennivå eller luftmängd.

Tacksam för all input.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga problem med mitt men jag lever 6 meter från en järnväg så det kan ju vara att jag är van med höga ljud då jag nästan har 100db på jobbet så när jag kommer hem har jag inga problem att sova på soffan en halvmeter från mitt RSM.Mitt kar har vart igång i 9 månader låter minde nu en när det var nystartat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all input. Jag skall ta ut min skummare och köra den i en hink vatten en stund för att kunna hitta exakt vilken bit det är som låter. Lyckas jag inte så lutar jag nog åt en Tunze 9002 snart.

En grej - är det ett brummande resonans-ljud?

Jag har kommit på att det sprider sig från skummaren till själva huven. Genom att pilla med skummaren och locket och greja och ha sig kan man märka hur brummandet tilltar eller avtar i styrka. Om det brummar mycket brukar jag trycka, dra, pilla tills jag får grejerna i ett läge där jag får ner ljudvolymen. Jag har inte orkat undersöka vidare eftersom jag sparar till ett större kar ändå - men det kanske kan vara nån slags hjälp för dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
okej.. nu får du vara petig med vatten nivån till skummaren..

mvh manne

Jag som tycker att orginalskummaren är petig med vattennivån... men jag har ju å andra sidan aldrig testat någon annan skummare.

Ändrat av mano
tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja till skillnad mot originalskummaren så måste man inte vänta på att hela "halsen" har ett tjockt lager kacka utan man får ut en mycket finare skim direkt. Bäst måste ändå vara ljudet, eller hur? :)

Jag satte magneten inne bland kablaget på högersidan, fäste du upp den på samma sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter första natten så har jag ungefär 1 dl vatten färgat som ljust the i skummarkoppen. Nu gäller det att justera ner luftintaget så man inte skummar för blött men redan nu ser jag skillnad mot vad originalskummaren i mitt kar kunde prestera.

kan du verkligen Se skillad i karet efter en natt ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör själv med en Tunze 9002 i mitt RSM och tycker den funkar kanon. Tyst och skummare en grön/brun äcklig sörja som luktar riktigt illa.

Vattennivån är väll det enda negativa. är man borta mer än en dag så är man nästan tvungen att ha automatisk vattenpåfyllning. Har själv tunzes vattenpåfyllning, även det funkar kanon.

Kan knäppa nått kort på hur dets er ut till kvällen.

MVH

Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norgren: Jag fäste min på samma sätt som du. Lite tight att få den att stå lodrät men det verkar som om en liten lutning inte påverkar den så mycket.

Manne: Om jag försöker uppskatta verkningsgraden så levererar min 9002 på ca 12 timmar samma som min original levererade på 1½-2 veckor. Och då tänker jag på mängd vätska med likvärdig färg. Sedan finns det ju 1000 yttre faktorer varav minst 990 är okända :)

GimliX: ATO är nästa projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta är det normalt att behöva kalka av en skummarpump?

Själv behöver jag göra det minst en gång i månaden för att den ska funka hyffsat vilket jag tycker känns väldigt ofta. Nån annan som upplevt samma sak med orginalskummaren?

jag har bara en gång allvarligt städat av skummarpumpen o plasten under nu då snart 2 år's tid, själva koppen tar jag varannan vecka, samtidigt tar jag en tandborste o tar skiten som sitter på kanten under skummarkoppen , där blir en del skit om man inte städar oftare än vad jag gör.

nu med ato så jag har konstant hög nivå i sumpdelen så tycker jag att skummaren funkar helt ok, först tyckte jag den var kass, men det var innan jag såg till o ha relativt hög nivå där bak.

jag har ca 10 fiskar i karet och får inte utslag på saliferts nitrat test.

jag hade gärna testat en 9002a men vill iinte lägga dom pengarna för en test.. hade man fått ännu klarare vatten tex så kunde det vara värt ett köp..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har bara en gång allvarligt städat av skummarpumpen o plasten under nu då snart 2 år's tid, själva koppen tar jag varannan vecka, samtidigt tar jag en tandborste o tar skiten som sitter på kanten under skummarkoppen , där blir en del skit om man inte städar oftare än vad jag gör.

nu med ato så jag har konstant hög nivå i sumpdelen så tycker jag att skummaren funkar helt ok, först tyckte jag den var kass, men det var innan jag såg till o ha relativt hög nivå där bak.

En gång på 2 års tid... då måste det vara något som är fel på min skummare, efter ca 3 veckor av hyffsat skummande så orkar inte något skum upp för halsen på skummaren (oavsett vattennivå och/eller luftintagsinställning). Då får man plocka isär skummarpumpen och halvvägs in i hålet där impellermagneten sitter har det då bildats en ring av kalk som tar nån timme i ättika att lösa upp.

När man väl sätter tillbaka skummaren slutar det oftast med att den fyller koppen inom en timme, trots att den två timmar tidigare inte kunde få upp något skum alls i koppen. Tre veckor senare är det dags för samma visa igen.

Däremot har jag inga problem med att halsen på skummaren (inte koppen) blir full med gunk, förutom när det är dags att kalka av pumpen igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gång på 2 års tid... då måste det vara något som är fel på min skummare, efter ca 3 veckor av hyffsat skummande så orkar inte något skum upp för halsen på skummaren (oavsett vattennivå och/eller luftintagsinställning). Då får man plocka isär skummarpumpen och halvvägs in i hålet där impellermagneten sitter har det då bildats en ring av kalk som tar nån timme i ättika att lösa upp.

När man väl sätter tillbaka skummaren slutar det oftast med att den fyller koppen inom en timme, trots att den två timmar tidigare inte kunde få upp något skum alls i koppen. Tre veckor senare är det dags för samma visa igen.

Däremot har jag inga problem med att halsen på skummaren (inte koppen) blir full med gunk, förutom när det är dags att kalka av pumpen igen.

Hur är dina vattenvärden? Ett högt KH kan ju t.ex. medföra kalkutfällning som sätter sig i pumpar m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...