Gå till innehåll

Snälla hjälp.


Micke.T

Rekommenderade inlägg

HAR HAFT IGÅNG KARET I LITE ÖVER EN MÅNAD NU. STENEN ÄR INKÖRD I ANNAT KAR O VAR KANON DÅ JAG FLYTTA I DEN, HÖG CIRKULATION, 2X80W t5 BELYSNING CIRKA 8TIM OM DAGEN mH LAMPA SOM Ä TÄND I KNAPPT EN TIMME DÅ JAG HÅLLER PÅ ATT KÖRA IN DEN FÖRSIKTIGT. MEN NU PÅ BARA NÅGRA DAGAR HAR DETTA DÖKIGT UPP. ÄR DET TYP EN "NYSTARTS ALG" ELLER Ä DET NÅGOT ANNAT.

post-3998-14468917904637_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, först ta bort caps lock ;D

Det ser ut som att du kommit in i cyano period, För mig gick det över efter ett tag, men det finns ett par kurer ifall du söker på "cyano" eller "Redslime remover" jag skulle dock inte rekommendera att du använder preparat för det direkt, utan istället väntar ut det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehehehe OKI SORRY:)

det var ju skönt o höra. då väntar jag med spänning på det att försvinna. vet du på ett ungefär hur länge det tar, ska jag dra ner på ljus eller nåt. har UV filter nån betydelse, fick höra att man inte skulle ha det på de första 8 veckorna????, tack för ditt snabba svar oskarw.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV finns det väl många teorier om varför man ska ha och varför man inte ska ha det på i början, Det dödar ju bakterier, men både bra och dåliga, samma sak med parasiter.... jag själv använde inte mitt Uv om jag inte introducerade nya fiskar eller något sådant som kunde resultera i att jag fick vita prick i karet..

Ang när Cyanon komemr försvinna så är det väldigt olika för olika kar... min cyano kom efter 1-2 månader sen så var det där i ett par veckor.. om det inte ger sig så kanske du kan testa något annat sätt att få bort dem, i värsta fall red slime remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om det inte är dinoflagelater?

Tror Stigigemla hade ett knep för id som gick ut på att lägga lite i en påse utan luft och vänta på at dom börjar brytas ner, nedbruten cyano blir röd.

Men det är nog lite inkörningsalger så inget att oroa sig för...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på 3-4 timmar skulle jag göra sen När du ser att Algerna börjar försvinna lite så ökar du upp en timme... till runt 8-10 timmar. och Skaffa en stor städpatrull, Snäckor kommer gå åt ett par st om året så du kan ha en del ;D du ska nog ha minst 10-15 snäckor i ditt kar sen ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...