Gå till innehåll

Dosering. Ett måste från start?


maltemus

Rekommenderade inlägg

Jag planerar antingen att köpa ett Elos akvarium eller bygga ett själv.

Hur som helst, hur jag än gör så handlar det om en del pengar.

Idag kör jag ett nano akvarium där vattenbyte är allt jag gör, nivåerna för "allt" har varit bra i tre månader och jag har inte tillsatt något alls.

Nu funderar jag på ca 250-300L. Antar att det blir ett litet annat "game" nu?

Tittar på A en kalcium reaktor eller B ett grotech system. Båda kostar ungefär lika mycket pengar.

Vad säger ni? Bör jag satsa på något direkt eller kan jag utan problem vänta ett halvår / år ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar antingen att köpa ett Elos akvarium eller bygga ett själv.

Hur som helst, hur jag än gör så handlar det om en del pengar.

Idag kör jag ett nano akvarium där vattenbyte är allt jag gör, nivåerna för "allt" har varit bra i tre månader och jag har inte tillsatt något alls.

Nu funderar jag på ca 250-300L. Antar att det blir ett litet annat "game" nu?

Tittar på A en kalcium reaktor eller B ett grotech system. Båda kostar ungefär lika mycket pengar.

Vad säger ni? Bör jag satsa på något direkt eller kan jag utan problem vänta ett halvår / år ?

ett alternativ är att som i ditt B alternativ, köpa loss flaskorna/pulver och köra det manuelt ett tag o se hur du upplever att det funkar för din burk. har du ett litet antal koraller så kanske förbrukningen räcker att kompenseras med just bara vattenbyte, stora frågan är vad du ska ha i karet, olika koraller ställer olika krav på vatten kvalliteten.

själv kör jag ett större kar med kalkreaktor och ett mindre med balling , mest för att jag vill lära mig om båda systemen. sen är det givetvis en kostnadsfråga också, som med allt annat.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vänta med det så länge du inte har en förbrukning som är väldigt hög. Det är då också beroende på vad du kommer ha för koraller i karet. Mjukkoraller klarar sig utan större bekymmer med endast vattenbyten enligt min erfarenhet, stenkoraller bör ju ha stabila värden av kalcium, magnesium och lite andra spårämnen. Har du endast ett fåtal stenkoraller så klarar du dig kanske med flytande tillsatser ett par ggr per vecka t.o.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...