Gå till innehåll

vilket silikon är bäst?


Guest lysröret

Rekommenderade inlägg

Jag hade köpt Casco akvariesilikon på Coop Forum så fort de öppnar och limmat idag. Alla sorterna av silikon fungerar! Jag har limmat mer än 60 kar med olika silikontyper och nästan alla har gått bra. Det enda som inte fungerat är att hänga upp 160 liters kar i 5 mm glas i ändarna. Där behöver man minst 6mm för att silikonfogen skall bli tillräckligt stark. Problemet med ett sådant här forum är att det finns många sätt att lösa problem. De kanske är olika bra men de fungerar. Om någon skriver något som gått åt pipan för andra kommer protesterna direkt. Köp silikonet nu och limma nu innan klockan slår 12!smiley20.gifDå kan du börja blanda vatten på tisdag och köpa sten på lördag-Det vore väl något.smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

helt rätt, men de kanske har bättre kvalitet som håller för lite större akvarium.

det är det enda silikonet som finns på akvarielagunen som även är billiga på eheim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest Motor_666

jag har jobbat i några år på ett glasmästeri och mina erfarenheter av svart silikon är som följer:

Vanligt svart silikon är ett slabb och det härdar som det själv vill. Jag är helt övertygad om att akvarietillverkare, percula, juvel och liknandeanvänder den typ av lim som man använder att montera bilrutor med exempelvis sika tack drive, http://www.sika.com/Jag har inga som helst belägg för mina påståenden men jag tycker min känna igen strukturen på det härdade limmet. Sika (och andra tillverkare) har dessutom en uppsjö olika limmer med olika egenskaper och olika giftighetsgrad men de giftiga ämnen som diskuteras i produktbladen ska lämna limmet under härdningen och fogen skall vara kemiskt stabil när den härdat klart. Vanligt silikon har ju höga halter ammoniak och det är ju inte heller någon favorit att få i vattnet.

Jag skulle rekomendera den som ska limma själv med svart fog och ha en chans att få det snyggt och hållbart att kolla upp om det kan vara ett alternativ att använda lim av den här typen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt Simontorps svarta silkon. I härdat tillstånd är det betydligt hårdare än Cascos Byggmarknad - akvariesilkon. Man får intrycket av att det håller för betydligt större kraft. Det är också litet trögare att lägga ut men inte så att det spelar någon större roll. Men jag har limmat upp till 600 liter ramat med Cascos och de tre sexhundrorna går här fortfarande efter 15 år. Jag har inget eget akvarium limmat med svart silikon men har inte hört något ont om de få kar jag limmat med det. Det svarta lim som VWverkstaden här i Växjö tätade min framruta med blev betydligt mjukare som härdat än något akvariesilikon jag sett.Det finns tydligen olika kvaliteter till bilar också. Jag har använt silikon från Imazoo och Gibbon också och de fungerade lika bra. Skulle jag göra synliga fogar i ett finakvarium skulle jag använda svart silikon, men jag bygger helst in akvariet och då spelar det ingen roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag limmade back to nature bakgrunder behövde jag ganska mycket svart silikon, och i akvariehandel (på den tiden) var det ganska dyrt, så jag vände mig till en glasmästare som fixade det betydligt billigare.

Kontrollera bara så att det verkligen står på tuben att det kan användas till akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

nu svarar jag på min egen tråd.

har nu perennator och hoppas på att detär det bästa.

i vilket fall så är det bättre än glassiliconesom hållerför upp till 60L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...