Gå till innehåll

En ny fluga ?


zippo

Rekommenderade inlägg

lite tänkvärt från nano-reef.com

Reef aquariums are not toys. However blunt that may sound, it is true. As hobbyists we have the responsibility to maintain healthy systems to the best of our ability and to meet the needs of the animals we keep. For the sake of the animals, and your wallet, one should take some things into consideration before starting. With this in mind, here are some things to concider that will help you make the most of your reef keeping experience.

Most people start nano reefs for the following reasons:

<UL>

Space: Many cannot have aquariums larger than 10 gallons in the dorms or apartments

Fascination: Choosing a nano reef because they like the uniqueness a smaller system provides

Secondary: Setup a nano reef as a grow-out place to put coral frags from their larger system

Costs: Some start nano reefs because they feel that they will cost less than a larger tank*

Common Myths about nano reef keeping:

<UL>

Nano Reefs Cost Less: This is sometimes true, however the cost per gallon is quite possibly more for a nano reef than a larger system, though the final investment is quite a bit less. Also, the more you get into coral collecting, etc. - the more you will find that nano reefs really aren't inexpensive at all.

Nano Reefs Are Difficult: In most cases, they really are not. They do however require plenty of initial planning, research, research, and research. They also will require at least 5 minutes of your attention daily. As long as you follow your maintenance schedule, and do not make any sporadic additions, your tank will be quite easy to keep thriving.

Nano Reefs Are Just Like Normal Sized Systems: Not even close in many ways. One of the biggest differences is what livestock can be kept in smaller systems. Nano Reefs DO have limits, and they need to be respected.

If you want a challenging and rewarding experience, and are willing to give the time and dedication it takes, then this hobby is for you. With any reef tank comes responsibilities and limits, but they are truly worth it. Nano Reefs have broken down a great deal of barriers that once existed, and have given many more people the opportunity to keep reef aquariums.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

735, det var inte mycket att komma med.smiley2.gif

Själv började jag med 220 liters sedan blev det 375 för att gå över till 120 liters. Och nu planerar och byger jag för 960 liter. Ångrar mig? definitivt kunnat hoppa över massa utrustning som man köpt i "onödan". flera av fiskarna har fått prova på alla kar utan 960 litaren. En bra skummare, många timmars läsning och hyfsat ljus ger bra förutsättningar för ett 120 liters även om ett sådant litet kar också kostar en hel del. Frågan är om det är en prisfråga? Uppstartningskostnaden är ju definitivt mindre men tiden att läsa på sig tar ju minst lika mycket tid. Och nästan över allt står det att det är svårare att starta nano, så därför skulle man ju kunna tro att det är på läs biten många drar in. Och är det som är problemet så är det jäkligt svårt att göra något åt, man kan ju inte tvinga någon att läsa på,utan det får man nästan lägga på handlarna. Att handlarna är nograna att upplysa om problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitsen med nanokar är just det att det är svårare. I ett litet kar med relativt tät besättning går kemin fort. I mitt 32 liters finns värmare, skummare, breddavlopp och cirkulationspump. Jag har två räkor, tre ormstjärnor,tre eremiter, ett tiotal snäckor och 9 olika koraller. Fraggar skulle väl somliga här på guiden kalla det. Allt växer utom skivanemonerna. Jag testar vattnet var fjärde - femte dag och tillsätter kalkvatten, bikarbonat, kalcium, magnesium, strontium och jod. En olycka har jag haft. En sandanemon satte sig i cirkulationspumpen.

Jag håller nu på att riva ut några sötvattenskar ut akvarierummet för att starta fler satkar. Första steget blir ett 300 liters och två 100 liters. Tanken är att jag skall dra upp lite djur innan jag bygger ett inbyggt på cirka 500 liter i köket - allrummet.

Jag tycker att nanokaret är ett utmärkt sätt att snabbt samla erfarenhet nä man varit borta från hobbyn så länge som jag.

Tack alla ( i alla fall nästan alla) som skriver på sajten. Här lär man sig verkligen mycket.smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aerie: "Vad små ölglas ni har där uppe i Norrland...vi har ju såna som snapsglas här nere på kårensmiley2.gif"

-Det är jubaraför att ni är så stor i käften smiley17.gif

petrol: Jo det ligger väl något i det oxå men det gör ju inte saken bättre.

zippo: Sedär, klockrent!

J.Svärd: Man vill väl alltid ha ett större kar. Undra om det finnsnått"Anonyma Akvarister"? smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metcrue, du skrev: Och är det som är problemet så är det jäkligt svårt att göra något åt, man kan ju inte tvinga någon att läsa på,utan det får man nästan lägga på handlarna. Att handlarna är nograna att upplysa om problem.

Menar du att handlarna ska tvinga någon att läsa på? Jag står DAGLIGEN och säger åt kunder, "nej, ditt akvarie har ju bara varit igång i två veckor, nej, du ska inte ha dom fiskarna utan skummare, nej du ska inte ha dom fiskarna utan uvc, nej de fiskarna tål inte en nitrittopp fast du läst att dom är tåliga, nej, nej, nej..." Hur mycket akvaristik tycker ni det är rimligt att en "handlare" ska klara av att lära ut under sju minuter? Vad händer om kunden inte vill lyssna?

mvh

Gabbi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gabbi-Det är det som är problemet. Och det är då man kan börja tala om tillstånd, tvång på kurser osv för den som vill ha akvarium. Detta är ju i och för sig ogenomförbart. Och jag förstår att det kan kännas fulständigt hopplöst att stå och tjata med kunder som igentligen inte lyssnar och man vet att den fisken kommer att fara illa och eller dö. Men det är ju endast handlaren som har kontakt med kunden, det är ju igentligen den ända kontakten som sker när någon skaffar ett djur oavsätt vilket. Så jag tror att det är där man får hitta på något. Kanske skulle vara som att köpa vapen i USA, man får vänta några veckor innan man får fisken så eliminerar man impulsköpsmiley2.gif. Nej, jag vet inte har inga bra svar. Dessutom tror jag inte att det läggs speciellt mycket moraliskt ansvar på hållandet av fiskar, inte som när man skaffar en hund, även om det finns idiot exempel där med. Jag menar hur många föräldrar är det inte som köper en fisk, ett litet akvarium till sitt barn och är helt ointresserad själv och så får djuren lida.

Jag har som sagt inga bra svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag orkar inte göra någon stort utlägg här som jag skulle vilja egentligen, men jag nöjer mig med att säga: dra inte gränsen vid hur stort kar man väljer att skaffa, dra den istället vid hur seriös personen som startar det är.

synd att du inte vill skriva vad du tycker alla åsikter är viktiga & iaf jag skulle tycka det vore kul att höra dom. iaf varför man väljer ett mindre kar som är svårare som flera här har intygat

och i iaf detta fallet har storleken betydelse smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående hur mkt en handlare ska vara polis för sina kunder: Man får som handlare helt enkelt inte vara för "säljkåt" smiley2.gif. Sen om det bär sig ekonomiskt vet jag inte, men det är inte snällt att sälja hundvalpar till slakteriet bara för att de betalar bra! Har inte haft butik så jag vet inte om man kan säga så och dra gränser för sina kunder och "vägra" sälja saker. Risken kan ju bli att man skrämmer bort ett växande klientel. jaja...

Nano: Läste för många år sen ett citat som lät typ; "Buy as large aquarium as you can reasonably afford, 'cause the day will come when you run out of space to put new intriguing specimens". Kan väl bara hålla med. Har ni nånsin mött en saltvattensakvarist som sagt "njäe, jag är nog färdig nu. jag har allt jag behöver!". Inte jag...smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Crotalus

Det är upp till var&en hur man vill ha det i hemmet......skinnsoffa eller ej!!!!!!Samma med akvarium&man gör det som passar ens eget tycke&smaksmiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är upp till var&en hur man vill ha det i

hemmet......skinnsoffa eller ej!!!!!!Samma med akvarium&man gör det

som passar ens eget tycke&smaksmiley5.gif.

Du e inte gift va?!

Jag hade lätt valt ett större akvarium om Regeringen tillät....man har ju en förmåga att "sväva iväg"smiley9.gif.

Och visst handlar det om ekonomi, jag har ett beg akvarium, lysrör, en

beg skummare och med 90 liters akvarium blir det 10 kilo LS. Två

clowner hittills, nåt mer är på gång, men kostnaden hålls nere!

Jämför med 100 kilo LS, skummare för 5 papp, MH för 10papp osv osv

Kruxet kommer nog när man vill ha större, man har för "små" prylar, och får köpa allt 2 gånger.

Visst blir ett större kar utan tvekan stabilare och roligare men i mitt

fall fanns varken ekonomi eller plats. Jag tror med återhållsamhet på

fiskbestånd , täta vattenbyten och bra koll på vattnet kan man få ett

nano o snurra, men det e nog lättare (framförallt om man e nybörjare)

med ett större!

Vi får se om mitt funkar, jag e rätt grönsmiley1.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte lätt att vara handlare.

Säljer man en pincett till ett 80 liters får man skit för det.smiley15.gif

Säljer man inte pincetten får man skit för det,fast av han som inte fick handla.smiley7.gif

Hur man än gör blir det skit. Jag har på en poänglista över affärer sett kunder som klagade över att personalen inte ville sälja på Gabbis jobb.

Säljer man pincetten kanske man ändå kan övertyga kunden om att fisken så småningom behöver ett större kar.

Jag sålde i förrgår ett gammalt 500 liters från min ombyggnad av akvarierummet till som plats till en fengädda som skulle bli 45 cm? Den var köpt som femcentimetare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm inte gift eller ej!? Tycker det e synd om en sådan sak ska styra över val av akvarium oO

jo jag ger el-nico helt rätt där detta är en hobby som både tar tid och

kostar pengar,har man familj måste man prioritera ,både på gott o ont.själva poängen tycker jag är att nya akvarister eller barn o ungdomar,tror att detta är lättskött,typ i med sten,vatten o fisk,sen sköter det sig själv,det är detta jag tycker är synd för hobbyn,däremot tror jag el-nico vet vad han sysslar med,du har väl hållt på förr vasmiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Crotalus

Ähh lägg av please....Ni kan inte mena att man ska behöva fråga om det e ok att man fixar ett akvarie som e 100cm eller 150 så länge det finns plats?

Hahaha detta börjar nästan bli skoj....Trodde att det där tantsnacket om (storleken har betydelse) var Bull smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ähh lägg av please....Ni kan inte mena att man ska behöva fråga om det e ok att man fixar ett akvarie som e 100cm eller 150 så länge det finns plats?

Hahaha detta börjar nästan bli skoj....Trodde att det där tantsnacket om (storleken har betydelse) var Bull smiley37.gif

ja så kan man oxå förenkla det,men om det handlar om 20liter och några tusenlappar,eller ett på 600l och en jäkla massa pengar plus

tid,alltså det handlar inte om soffan får plats eller ejsmiley19.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det inte så allvarligt Crotalus, jag skojade.....

Men faktum kvarstår: har du familj får du ändrade prioiteringar(hur

stavas det då?) småbarn kostar multi! Dessutom har dom en otäck förmåga

att slänga legobitar till höger o vänster, så 2 meter akvarie känns

osäkert!

Visst crille jag har haft saltkar förr , men jag lär mej ännusmiley2.gif.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Btw....Jag tror att detta börjar spåra ur&glida från nano tråden som Zippo startade.....Flåt för det Zipp

ha ha nä jag tycker det spårar helt rätt!. jag kan läsa ut rätt mycket vettigt sagt i denna tråd så fortsätt tyck bara !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...