Gå till innehåll

Massor av gröna trådalger - Debresia?


conny737

Rekommenderade inlägg

Har ungefär samma problem som "Julgran" i tråden "Algexplosion". Dessvärre är det en gammal tråd, vet inte hur det gick för honom.

Jag startade upp mitt akvarie (Deltec Microreef 200 l) i januari 2007, det har fungerat bra ända till i våras.

Under de senaste tre månaderna har jag haft stora problem med grönalger som håller på att ta över akvariet.

Är lite dålig på arter, men dom ser ut ungefär som "grönslick" som finns

framförallt på ostkusten. Dvs tunna trådar som blir upp till fem cm långa.

Debresia?

Dom började uppträda på cirkulationspumparnas utblås och har nu spridit sig över hela akvariet. Det ser ut som dom kväver det mesta i korallväg.

Problemet började när jag flyttade akvariet. Innan hade jag bara lite alger på pumparna.

Vid flytten byttes det mesta av vattnet (använder osmos). Jag tog också bort en del av sandbädden (tidigare ca 4cm, nu 1-2).

Var bortrest tre veckor och när jag kom hem så var stenarna och pumpar täckta av gröna trådalger.

Har satt i en fosfatremover (Deltec m Rowaphos), har silikatfilter på osmosen. Matar (med automat) fiskarna med pellets två gånger om dagen (2 clowner, 2 Damseller, 1 salarias, 1 chromis samt en del räkor och ermiter. Doserar ca 20 korn per gång.

Byter vatten kanske lite oregelbundet, men det blir minst 10 procent per månad. Om jag skall vara borta mer än två veckor brukar jag göra ett större vattenbyte (20%).

Har tagit ur all sten och bortade bort det mesta av algerna, men fick väl inte bort allt, tre veckor senare var det lika illa som innan borstningen.

Har mätt fosfatet med Rowa, resultat mindre än 0,008. Silikattest visar 0, använder ozongenerator som är kopplad till skummaren.

Så jag vet inte riktigt vad problemet är. Har i alla fall köpt en sjöhare som förhoppningsvis kan ta en del av gräset.

Någon som har erfarenheter av detta? Helst med positivt reultat....

/Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har skaffat en Sjöhare, men har ännu inte sett att han gett sig på algerna. Så provade jag att tvätta stenarna med diskborste, dock inte från Liedl

:-), men det hjälpte inte. Det bästa vore nog om jag finner en lösning som angriper problemet och inte bara symtomen. Det är så tråkigt att borsta...

/Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag vid uppstart fick alger, gröna trådalger, så började jag använda saliferts phosphate eleminator vilket fungerade, sedan när de började ge sig så skaffade jag en sjöhare för att ta bort allt och han gjorde sitt jobb, har dock märkt att sjöharar inte äter alla sorters alger..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...