Gå till innehåll

Hävert/durso-hjälp/upplägg


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Hej

Skulle vilja ha lite hjälp.

Har tänkt ha borrat kar med hävert och durso/standpipe som evakuering. Karet kommer att ha en volym på 400 liter, med ett fack på 100 liter med överringskam och sen ner i en sump på 110 liter. Som retur pump kommer jag ha en Red Devil 4500l/h med 2 st 32mm returrör.

Varför fack och sump? Jo jag vill ha lite alternativ sätt att köra på, fack eller sump.

System: 610

Maintank: 400l (LxBxH:155x56x60, 30cm är fack)

Fack: 100l

Sump: 110l

Alltså 4 st borrade hål. 2 st returör 32mm, 1 st hävert 20mm och 32mm durso.

Min fråga är skulle det funka med 20mm som hävert och 32mm på durson som evakuering? Vad skulle vara den bästa kombinationen, om man vill undvika 40mm rör.

Förslag åsikter rör pump eller något annat?

Tack på förhand!

post-4707-14468918003988_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 returer för att slippa 40mm's borrning, och eventuellt ge större möjlighet att styra flödet.

Hävert för att ta det "mesta" av flödet ned till sumpen, och durso för att ta det som häverten inte orkar med på ett tyst, och bra sätt? Som jag ser det är det värsta som kan hända att häverten suger i sig för mycket vatten, och att man får strypa den något med en kran. Därför hade jag kört med 2x32mm både upp o ner, men jag misstänker att 20+32 ner räcker.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tänkte du att det ska fungera med häver och durso? varför 2 st returer från en returpump?

Jag tänkte att durson skulle fungera som nöd evakuering om det skulle hända nåt med häverten, men jag kanske har missuppfattat det lite... att durson kanske inte bara sätter i gång sig, att det skulle vara bättre med ett vanligt rakt överlöp!? Det går alltså inte använda en durso som nöd evakuering?

Att för cirkulationens skull ha två retur rör upp/ut i karet... fast å andra sidan räcker det med ett hål och att det sen delar sig... men jag vet inte riktigt än... har en 12000l/h stream, så då kanske det räcker och bara en retur med ett rör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 returer för att slippa 40mm's borrning, och eventuellt ge större möjlighet att styra flödet.

Hävert för att ta det "mesta" av flödet ned till sumpen, och durso för att ta det som häverten inte orkar med på ett tyst, och bra sätt? Som jag ser det är det värsta som kan hända att häverten suger i sig för mycket vatten, och att man får strypa den något med en kran. Därför hade jag kört med 2x32mm både upp o ner, men jag misstänker att 20+32 ner räcker.

B!

Man kan typ tänka så att med 20mm hävert, då behöver man knappast styra flödet. Men med 32mm blir det att man får styra flödet med en ventil, för att inte suga för mycket. Att med 20 mm så är flödet va det är. Att man inte skulle behöva mindre flöde utan risken hade eventuellt varit att man behövt större flöde, men utan makt kunna öka detta vid 20 mm rör?

Men kan en durso komma igång utan hjälp om häverten lägger av? Eller går den hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan typ tänka så att med 20mm hävert, då behöver man knappast styra flödet. Men med 32mm blir det att man får styra flödet med en ventil, för att inte suga för mycket. Att med 20 mm så är flödet va det är. Att man inte skulle behöva mindre flöde utan risken hade eventuellt varit att man behövt större flöde, men utan makt kunna öka detta vid 20 mm rör?
Helt klart är det så. Jag är bara hopplöst fånig med att vilja ha kapacitet till godo. Hade jag varit tvingad att köra 20/32 kombon hade jag kört 32mm's med kran som hävert, och 20mm's som durso... Med 32mm i baljan, och 20mm från genomföringen och ned. Och så hade jag sett till så att dursons luftintag sitter så att det hamnar under vatten innan akvariet svämmar över, eftersom det effektivt "förvandlar" durson till en tillfällig hävert när vatten nivån når upp så högt. Hängslen och bälte till badbyxor, typ.
Men kan en durso komma igång utan hjälp om häverten lägger av? Eller går den hela tiden?
Durson är självstartande.Jag hade siktat på att låta häverten ta så mycket av flödet att det hela tiden var något som rinner igenom durson, men bara precis, typ.
Hävert é tyst å jag ser ingen ide att köra båda funktionerna.
En hävert som inte bryts är klockren, inget väsen inget stök. Men jag ser helt klart en mening med att köra med ett andra alternativ, och då kan ur mitt perspektiv en durso vara ett smart alternativ. Ett öppet rör, eller en andra hävert kommer eventuellt låta lite var gång den startar och stannar så att säga, medan en durso hanterar variationer i flödet tyst, och automatiskt.
25mm hävert räcker långt eller sväljer bra mycket vatten

så kör med 1 med kran för att reglera höjden i överinningen å ett med fria rör rätt ner till sumpen som evakueringsrör

Jag misstänker att redan hans 20mm's hävert kommer svälja allt RED'en kan ge, men jag sympatiserar med dubbeltanken.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart är det så. Jag är bara hopplöst fånig med att vilja ha kapacitet till godo. Hade jag varit tvingad att köra 20/32 kombon hade jag kört 32mm's med kran som hävert, och 20mm's som durso... Med 32mm i baljan, och 20mm från genomföringen och ned. Och så hade jag sett till så att dursons luftintag sitter så att det hamnar under vatten innan akvariet svämmar över, eftersom det effektivt "förvandlar" durson till en tillfällig hävert när vatten nivån når upp så högt. Hängslen och bälte till badbyxor, typ.

Så hade du vart tvingad å köra kombon så hade du kört 32mm som Hävert och från genomföringen 20mm ner i sumpen? 20mm rakt igenom från balja till sump på durso?

Man kan väl köra denna varianten på luftintaget på durson:

http://www.dursostandpipes.com/popular-modifications/3-adjustable-air-hole-modification Det behöver inte vara på toppen, utan vid sidan.

Sen en dum fråga kanske, startar häverten i början av trycket när man fyllt karet?

Hur långt under ytan måste suget vara för att inte suga luft? För häverten/hävert röret behöver inte vara över ytan? Tänkte ha två 90graders böjar på toppen av hävert röret.

Så då kan kombinationen returpump 4500l/h, 1st 32mm returrör, 1 st 25mm hävert och 32 mm durso som nöd evakuering funka?

Men tanken på ett rakt rör på nödevakueringen är ju inte helt fel heller, lär ju höras som ett larm när något är fel;)

En tanke jag haft är köra med 45graders T-kors på hävert i sumpen. Med en pump i ena änden och den 45 gradig bara går ned i sumpen. Använda pumpen som startmotor typ eller om det är för dåligt sug från häverten. En ventil både på pumpen och på 45 gradaren för att bara lägga över, efter vilken flödes väg man vill ha. Bara en tanke, kanske bara är ute och cyklar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så hade du vart tvingad å köra kombon så hade du kört 32mm som Hävert och från genomföringen 20mm ner i sumpen? 20mm rakt igenom från balja till sump på durso?

32mm rakt igenom som hävert. Durson hade fått ett 32mm's rör på ovansidan, och ett 20mm's under. Den mår bara bra av att ha ett grövre rör upptill.

Man kan väl köra denna varianten på luftintaget på durson:
Japp. Man kan även sätta en kran av de slag som används för att reglera luftflödet från menbranpumparna i hålet, och dra en slang till önskad vattennivå. När vattnet täcker den börjar durson agera hävert. (Ja, förutsatt att vattnet når över lägsta startnivå i durson, annars dröjer det så länge innan den startar, men då är ju slangen i behov av att justeras...)
Sen en dum fråga kanske, startar häverten i början av trycket när man fyllt karet?
Den startar så länge vattnet når över den punkt där det erbjuds fritt fall ned mot sumpen, och ingen del av vägen ditt innebär att vattnet måste över vattenytan.
Hur långt under ytan måste suget vara för att inte suga luft? För häverten/hävert röret behöver inte vara över ytan? Tänkte ha två 90graders böjar på toppen av hävert röret.
Omöjligt att säga. Det beror på så mycket olika faktorer. Det är dock ingen större nakdel att suga vattnet från botten i överrinningskammaren, då blir det inget skräp kvar där. Dock måste allt vattnet från överrinningskammaren få plats i sumpen. Fuska. Låt bli att limma det rör som återvänder ner från den sista 90 böjen. Då kan du prova dig fram. Jag hade rekomenderat någon form för grov sil så att inte sniglar och liknade kryper in i häverten...Jobbiga att få bort från kranen längre ner om inget annat. (skåror sågade på tvären i ett rör fungerar)
Så då kan kombinationen returpump 4500l/h, 1st 32mm returrör, 1 st 25mm hävert och 32 mm durso som nöd evakuering funka?
Visst. Nu minns jag inte vad RD pumpen har för dimmension i sin anslutning, men man brukar rekomendera att man inte går ner i dimmension för att skona pumpen. Delar man flödet på flera rör kan man gå ner en storlek för varje extra rör som tum-regel.
Men tanken på ett rakt rör på nödevakueringen är ju inte helt fel heller, lär ju höras som ett larm när något är fel
Tja, var gång röret får jobba lite i alla fall. Fast då kan du lika gärna göra hävert av det med, om du nu vill bli väck menar jag. Var gång det suger luft kommer det att låta som om någon spolar en båt / flygplanstoalett. Och suger luft gör den ju var gång den har "nödevakuerat" överskottet.
En tanke jag haft är köra med 45graders T-kors på hävert i sumpen. Med en pump i ena änden och den 45 gradig bara går ned i sumpen. Använda pumpen som startmotor typ eller om det är för dåligt sug från häverten. En ventil både på pumpen och på 45 gradaren för att bara lägga över, efter vilken flödes väg man vill ha. Bara en tanke, kanske bara är ute och cyklar
Jag är inte med. Du funderar på att "kickstarta" häverten, så långt är jag med, men det behövs bara om du ska suga vattnet över vattenytan, och sedan ner. Annars startar den av sig själv. Att häverten skulle behöva hjälp av en pump för att "hinna med" ser jag som väldigt osannolikt, speciellt om du kör ett öppet rör, eller en durso som backup.

Gah. Nu börjar det bli mycket text.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl köra denna varianten på luftintaget på durson:

http://www.dursostandpipes.com/popular-modifications/3-adjustable-air-hole-modification Det behöver inte vara på toppen, utan vid sidan.

NOTE: As a follow up Peter no longer recommends this idea after using it a while. However, it is still a clever solution worth documenting.

Det känns som du överarbetar det hela. Antingen kör du med durso och har ett rakt rör ner som backup, eller så kör du med hävert och ett extra rör som backup. Varför göra det krångligare än det behöver vara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...