Gå till innehåll

Olika märken på vattentester..


thomas5547

Rekommenderade inlägg

Vet att det finns flera olika märken på olika vattentester..

Men vilka är igentligen bäst, och enklast?

Jag menar som tex, saliferts KH test.. om man gämför med tex, Tetra..

Eller calsiumtest, från Salifert.. hur jobbigt som helst, att sitta och droppa och droppa..

Vilka ska man använda sig av?

Det måste ju finnas enkla tester, som är bra, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ännu inte mätt KH eller Kalcium, men jag tycker det är svårt att se på papperna på Saliferts test vilken nyans det är, när man i dagsljus ska hålla papper emot bakom, ställa testet på papper, osv... Ska man hålla HELT emot och ska man ställa HELT på papper? Då blir det en mörk skugga som gör allt mycket starkare. Håller man däremot 0.5cm från papper så är allt ljusare och helt andra värden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man får ta att ju exaktare testerna blir desto mer komplicerade blir dem. håller med om att t.ex. kH kan man använda de enklare dropp testerna för att få en snabb överblick på värdet och tetran visar ungefär samma som saliferts test. Sen när man kommer till saker som Calcium och Magnesium och ännu mer Strontium m.fl. så blir störningarna ifrån andra joner såpass kraftig så då är det viktigt att man har tester som minimerar de övriga jonernas inverkan. För hur kul är det om du mäter ett värde men det visar helt annorlunda pga att ett annat värde har skiftat kraftigt fast det värdet du mäter är oförändrat. Man får nog ta komplexiteten ibland....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Droppar du i en droppe åt gången på tex saliferts Mg test där man har i nästan hela sprutan så förstår jag frustrationen.

Själv fuskar jag glatt, jag vet rätt bra vart mina värden ligger/kan ligga så jag har i första delen rakt av och låter den reagera ordentligt.

Sen kör jag det sista droppe för droppe, jag brukar ta det rätt lungt för att allting skall reagera.

Benighted, Jag håller med;)

Jag har märkt något kul med D&D/Rowa fosfatest, vissa kan inte läsa av det ordentligt.

Det verkar bero på att alla inte har ett färgseende som klarar av skillnaderna mot slutet.

Då pratar vi inte heller om dom som har vanligt nersatt färgseende utan folk som skall ha fullt färgseende enligt synundersökning.

Yodelking, Ställ testet på pappret om det handlar om fosfatestet, det är nog så "optinistiskt" som det är.

Kh, Ca testerna brukar inte skillja oavsett hur man gör.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...