Gå till innehåll

Nytt Juwel 260L i Gävle


Birdo

Rekommenderade inlägg

Hej alla i detta forum.

Vi heter Christian och Angelica och kommer nog köra med samma användarnamn när vi loggar in på saltvattensguiden.

Först och främst vill jag tacka för en bra sida där vi har kunnat läst och tagit del av alla erfarenheter och tips och trix.

Efter mycket om och men så valde vi att köpa ett Juvel Juwel 260 Välvd Svart 121x46x62cm.

Kanske lite stort för ett första akavrium men vi gillade det, Så då blev det den. (Kommer att levereras 22/09/09 tillsammans med skummare och lite annat smått och gott) den levande stenen kommer inte föran 2 veckor senare.

Men nu kommer så klart nybörjar frågorna.

Vi har köpt:

Imazo Halogen Ramp 50 Cm

Prizm Skummare 400

Tetra Tetratec 1200 för Akv 200-500L

Saltmätare och Salt

25 kg levande sten (räcker det?)

20 kg korallkross

Sen vattentester för nitrat/nitrit, ph och Gh/Kh. och andra tillbehör

Samt en bok om/för saltvattensakvariet.

I detta akvarie medföljer en pump som vi kommer använda för att öka cirkulationen.

Det vi undrar över är om det är något så här på rak arm vi saknar eller något som är bra att ha till vårat nystartade akvarium (Bilder kommer upp allt eftersom)

//mvh Angelica och Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG!

Jag skulle göra några generella förändringar, men ni får gärna berätta vad ni skall ha i akvariet så det blir enklare att ge råd.

Byta ut skummaren mot tex en deltec Mce600, låter mindre levererar mer.

Tetra ytterfiltret kommer inte att vara till någon vidare glädje, har man ett så kan man anväda det men absolut inget man köper till karet.

Välvd ruta är ju fint men, när man skall skrapa kalkalger så är det mindre kul;)

Korallkross låter inte som någon hitt direkt, om det är för grovt så kommer det att bindas ihop av kalkalhgerna till en enda hård platta på bottnen. Nu finns det mycket trevlig levande sand att ha i karet som i princip kostar som vanlig korallsand.

Det jag saknar mest på er lista är ett par böcker det finns bara en relativt uppdaterad på svenska men ett antal på engelska som fungerar för nybörjare.

Det kommer att bespara er mycket pengar om ni läser dom innan ni handlar prylar/levande.

Sen skulle jag absolut lägga till ett par streampumpar.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med någon mer i Gävle ! :smiley20:

Jag kan väl instämma i det som Nixon säger ovan, skippa ytterfilteret och lägg till någon streampump.

Om ni vill ha någonstans att stoppa eventuella ”removers” (typ fosfat, aktivt kol..), så kan ni ju göra det i det inbyggda filtret. Ett tips när det gäller det inbyggda filter är att täta de intag som ligger under vattnet och låta allt vatten gå in genom det övre intaget så har ni fått en fungerade överrinning som håller ytan ren och fin. ”Normalt” så använder man sig inte heller av någon ”vanligt” filtermaterial i det inbygga filter när man kör saltvatten, men det kanske ni har koll på :)

Jag har själv ett Juwel 400, men valde att ta bort det inbyggda filter helt och göra en liten avdelning som är som en sump vilket kanske var att krångla till det onödigt mycket då den ändå är väldigt liten.

Mvh

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG, och en mysig hobby.

Som nämnts tidigare så tala gärna om ungefär vad ni har för planer med det, revkar, enbart fisk mm.

Det är betydligt lättare att ge tips på utrustning mm. då.

Se om ni kan åka och besöka en akvarist i närheten, som kan bli lite av en "mentor", som ni kan vända er till om tips och råd, visst guiden är kanon men ofta är en fysisk människa bättre i vissa frågor.

Samt titta på hur andra löst sina byggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj. Nu blev det mycket mer komplicerat, Men det är bra.

Då ska jag försöka byta korallkrossen mot sand. Jag var själv inne på sanden från början men pga osäkerhet så tog vi korallkrossen.

Ytterfiltret Tetra Tertratec 1200, Använder man inte den här för rengöring?

Den inhåller aktivt kol.

Boken vi köpte heter Imazo Saltvattensakvariet D.Knop 196.s (antar jag, Det som står på kvittot och boken kommer tillsammans med akvariet på tisdag.

Vi tänkte köra med enbart pumpen i det inbyggda filtret och skippa filter delen för vattencirkulation, Eller är det en dålig idee?

Vi bor i lägenhet så den kommer stå i vardagsrummet ca 4 meter från fönstren. Men solen kommer nog inte skina direkt in på akvariet.

Första planen är att få en bra balans för den levande stenen att må bra, Efter det blir det koraller och fiskar. Vilken fisk och kroall vi ska ha är just nu under diskution i hemmet ;)

Han i djurbutiken i Valbo där vi köpte akvariet var till stor hjälp och även ägare av saltvattensakvarie själv. Även han som tipsade till den sida innan vi köpte något.

Streampumpar är något vi nog kommer skaffa allt eftersom hur vi ser vad som behövs till akvariet.

Men det viktigaste för mig det är reningen av akvariet. Och Sump känns lite avancerat för just oss nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så de blir ett blandat revkar...

Då får ni gärna berätta mer om belysningen för den är rätt kritisk om ni skall hålla koraller.

Ni kommer även behöva lite tillsatser för att bibehålla vattenvärden, samt tester för att övervaka dom(Ca, dKh ,Mg).

Grund prioriteringen för koraller är flöde, kemi, ljus.

Ni bör kanske fundera på ett osmosfilter, jag vet inte hur vattnet är där uppe men det gör absolut ingen skada. Om ni får problem med alger så är det ofta den första frågan som brukar dyka upp.

Marko var inne på en väldigt bra punkt, lär känna en lokal akvarist som har ett kar som ni tycker ser välmående ut.

Det kan vara mycket värt när nåt går fel en sen kväll och beslut behöver fattas snabbt.

Lycka till, kunskap är den enda vägen till frammgång i denhär hobbyn så läs på...

//NiXoN

Oj. Nu blev det mycket mer komplicerat, Men det är bra.

Då ska jag försöka byta korallkrossen mot sand. Jag var själv inne på sanden från början men pga osäkerhet så tog vi korallkrossen.

Om handlaren är en saltvattensakvarist så kan han säkerligen se till att ni får rätt sorts sand.

Ytterfiltret Tetra Tertratec 1200, Använder man inte den här för rengöring?

Den inhåller aktivt kol.

Aktivt kol behöver bytas med minst 30 dagars intervall, och dom sortens som används till sötvatten innehåller oftast för mycket fosfat.

Det finns enklare filter att ha kol i och ytterfiltren är onödigt krångliga för det(tex mce600 skummaren har ett fack som är gjort för detta) .

OBS! Ni skall inte köra med vanlig akvarislang till ytterfiltret.

Vanlig slang torkar av saltvatten och sen släpper den i värsta fall.

Det finns silikonslang (som kostar multum) eller pvc som alternativför rördragning till saltvatten.

Annars så samlas de bara en massa skit i ytterfiltret som ligger o gror.

Kort o gott ni skall bli saltvattensakvarister låt guldfiskramarna ha sina leksaker;)

Boken vi köpte heter Imazo Saltvattensakvariet D.Knop 196.s (antar jag, Det som står på kvittot och boken kommer tillsammans med akvariet på tisdag. Bra då har ni lite grunder att gå på fast boken börjar vara lite gammal, men skaffa gärna en till bok och läs om motsvarande kar på nätet.

Vi tänkte köra med enbart pumpen i det inbyggda filtret och skippa filter delen för vattencirkulation, Eller är det en dålig idee?

Den tar mycket utrymme levererar dåligt med flöde per watt(som även värmer karet i onödan) men annars varför inte;)

Vi bor i lägenhet så den kommer stå i vardagsrummet ca 4 meter från fönstren. Men solen kommer nog inte skina direkt in på akvariet.

Första planen är att få en bra balans för den levande stenen att må bra, Efter det blir det koraller och fiskar. Vilken fisk och kroall vi ska ha är just nu under diskution i hemmet ;)

Han i djurbutiken i Valbo där vi köpte akvariet var till stor hjälp och även ägare av saltvattensakvarie själv. Även han som tipsade till den sida innan vi köpte något. Kom bara ihåg att personen bakom disken inte har full koll på ert system och ger råd med väldigt begränsad informationsgrund. Det är upp till er att se till att det ni köper passar/fungerar i ert kar(både levande o prylar). En bra handlare är guld värd men var kritisk och ställ frågor, då får man oftast bättre svar.

Man är inte ofelbar bara för att man står bakom disken, tro mig jag vet:smiley9:

Streampumpar är något vi nog kommer skaffa allt eftersom hur vi ser vad som behövs till akvariet.

Ett bra flöde är kritiskt för akvariets välbefinnande, det ser till att vattnet kkommer i kontakt med stenen där reningen sker samt att det inte blir döda fläckar där smutts o elände kan samlas.

Det här är en kritisk del av ett modernt saltvattensakvarium.

Men det viktigaste för mig det är reningen av akvariet. Och Sump känns lite avancerat för just oss nybörjare.

En bra sump gör livet enklare men det är absolut inget måste...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att få så mycket respons som sätter griller i mitt huvud :)

Jag tror bestämt jag får ta och kidnappa medlemen Janne68 och fråga ut honom om allt och allting.

Kemikalier för balans kommer inhandlas när det är dax.

men jag tror jag får byta in min ytterfilter pump mot något annat,

För ni här verkar vara emot den ;)

Men då måste jag fråga er här på forumet, Vilket filter/reningsverk ska jag använda?

/Mvh Christian

PS! Lampan jag kommer använda är en Imazi Halogen 150W Vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ställer gärna upp och hjälper till så gott jag kan. Jag har själv bara 1.5 års erfarenhet av saltvatten, men det är nog ändå mycket som jag idag ser som självklarheter som jag inte alls hade koll på från början.

Kombinationen av levade sten med god vattenrörelse och skummaren är det som kan ses som filter i ett saltvattensakvarium. Så kompletterar du med någon streampump och troligen lite mer levade sten så är du på banan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att höra!

Då känns det som vi är på rällsen igen.

Mer levande sten och inget filter. Check.

Och tusen tack Janne :)

1.5 års erfarenhet är 1.5 mer än vad vi har.

Ska smita och sova nu men jag kommer in på forumet imorgon eftermiddag igen

//Mvh C & A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där ja.

Grejorna kommer imorgon.

Har beställt 15 kg levande sten (40kg totalt) som kommer den 6 oktober.

Och har även beställt 3 stycken streampumpar.

AquaClear P 70 1514 liter (2 st)

och

AquaClear P 110 3700 liter. (1 st)

Nu får man sitta och vänta tills imorgon :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har haft lite av otur med allt känns det som.

Men akvariet har kommit, samt saltet + alla tester och så.

Men dom 3 streamerna får vi vänta på en vecka till. Lika så skummaren som visade sig inte klara av denna volym av akvarium enligt nya mätningar.

Så vi skaffade en ny.

Berlin Skummare Classic 1000 Liter.

Även halogenlampan/Rampen hade utgått.

Så en ny sådan är på G igen.

Sedan försvinner jag ur stan 1.5 vecka så det tar en liten stund innan vi startar upp med Saltvatten :(

Härligt att höra Janne, Jag skickar ett PM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär ja. Nu har mycket hänt sedan sist.

Har fått i ca 160 liter osmos i mitt akvarium.

40 kg LS kommer imorgon (06/10/2009) och nu har jag en fråga som jag funderat och bollat fram och tillbaka med min sambo och några andra saltvattensägare.

Ska jag rengöra stenen i "saltare" vatten för att få bort ohyra?

Och om jag gör det, Duger det med vanligt kranvatten +aquasafe + havsalt?

Personligen vill jag stoppa ner allt i akvariet för att få lite bonusdjur.

Men risken finns att det kommer maskar och annan ohyra jag inte vill ha.

Tacksam för svar

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja. Nu har mycket hänt sedan sist.

Har fått i ca 160 liter osmos i mitt akvarium.

40 kg LS kommer imorgon (06/10/2009) och nu har jag en fråga som jag funderat och bollat fram och tillbaka med min sambo och några andra saltvattensägare.

Ska jag rengöra stenen i "saltare" vatten för att få bort ohyra?

Och om jag gör det, Duger det med vanligt kranvatten +aquasafe + havsalt?

Personligen vill jag stoppa ner allt i akvariet för att få lite bonusdjur.

Men risken finns att det kommer maskar och annan ohyra jag inte vill ha.

Tacksam för svar

/Christian

Kanske finns risk att du dödar alla "goda" bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja. Nu har mycket hänt sedan sist.

Har fått i ca 160 liter osmos i mitt akvarium.

40 kg LS kommer imorgon (06/10/2009) och nu har jag en fråga som jag funderat och bollat fram och tillbaka med min sambo och några andra saltvattensägare.

Ska jag rengöra stenen i "saltare" vatten för att få bort ohyra?

Och om jag gör det, Duger det med vanligt kranvatten +aquasafe + havsalt?

Personligen vill jag stoppa ner allt i akvariet för att få lite bonusdjur.

Men risken finns att det kommer maskar och annan ohyra jag inte vill ha.

Tacksam för svar

/Christian

Är stenen ny eller beggad? personligen hade jag möjligen skrubbat stenen i saltvatten (samma som i akvariet) för att få bort oönskade alger om det finns några, annars hade jag stoppat i stenen direkt i karet.

Det finns säkert dom som har andra åsikter :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina tankar är 40 kg Levande Sten är på tok för mycket till ett Juwel Vision 260.

25-30 hade nog räckt.

Men nu har jag lagt i allt och se hur jag ska flytta om det senare.

3 Bilder är uppe (Ursäkta de lite halvgrumliga vattnet)

Har flyttat om stenen, Tar nya bilder imorgon.

Hittade 4 små snäckor som kröp omkring i vattnet som jag använde när jag "tvätta" stenen.

3 vita och en svart (avlånga snäckskall) bara några mm stora.

Dom fick en ny boplatts i akvariet :D

post-4737-14468918233061_thumb.jpg

post-4737-14468918233333_thumb.jpg

post-4737-14468918233575_thumb.jpg

Ändrat av Birdo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...