Gå till innehåll

Durso Standpipe


Guest sharkbite

Rekommenderade inlägg

Guest sharkbite

Finns det någon som använder ett sk. Durso Standpipe i sin ytavrinning, jag skull vilja veta om röret som går ner i sumpen skall ligga ovanför vattenlinjen eller under för att det skall funka, har hört att det blir knäpptyst och man slipper gurglet.

Väldans bra för de som inte uppskattar vår hobby så mycket

Ha det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Hej Christian

menar du från karet ner i avrinningen eller från "pipen" ner i sumpen?

Min fråga var om överrinningsröret skulle mynna över eller under vattenytan i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röret ner i sumpen ska sluta cirka 10-15 cm under vattenytan, annars kommer det att bli baktryck i röret som kommer att fylla upp det. Det gör att röret töms periodiskt helt och det kommer att låta en del.

Vad Christian menar (tror jag) är att du måste ha lite kontroll övre av vattnet som rinner genom röret så att man har en kontrollerad vattenpelare inne i röret. Det kan man göra genom att montera en kran på vägen ner innan utloppet. Annars finns det risken att man får ändå ett vattenfall ljud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Durso standpipen justerar du med storleken på lufthålet och inte med en kran. Ökar du storleken på hålet så kommer den suga mer luft och mindre vatten kommer att rinna genom pipen och tvärtom. Det påverkar även hur långt ner du sticker avrinningen i sumpen. Optimal justering av pipen är när vattennivån i avrinningskammaren ligger konstant och i mitten av böjen(det horisontala röret).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske formulerade mig generellt och lite oklart. I Dursopipen justerar man motståndet på vattnet genom lufthålet. Man kan också sätta en kran i botten och ha hålet fullt öppet i toppen men då är det iof inte längre en durso.

Det viktiga är dock att man bromsar vattnet så att man inte får ett vattenfall inuti röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till sak som är bra med durso, är att om det av någon anledning vattennivån skulle stiga så kommer lufthålet bli tilltäppt och standpipen kommer automatiskt suga mer vatten. Lufthålet skall alltså ligga under akvariets kanter. Det är pricipielt tokigt att bromsa i nederkant om något skulle komma in och sätta sig i vägen, i alla rör så skall minsta diametern vara i början om det skiljer sig. Jag har för säkerhets skull vanliga Eheim silar(som de har på sina filter) på insuget i standpipen, de suger lite mindre men det blir säkrare och jag har två så det räcker ändå.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

mycket intressanta infallvinklar hos er alla, en fråga till, jag pumpar 6000l/t upp i karet och med andra ord skall 6000 liter tillbaka, går det då att strypa returen utan att det rinner över, läste någonstans att man bara kunde ha max 5000l/t för standpipen hinner inte svälja mer.

Mattan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket intressanta infallvinklar hos er alla, en fråga till, jag pumpar 6000l/t upp i karet och med andra ord skall 6000 liter tillbaka, går det då att strypa returen utan att det rinner över, läste någonstans att man bara kunde ha max 5000l/t för standpipen hinner inte svälja mer.

Mattan

bara att dimensionera "stava" standpipen större ,men annars får du strypa heller leda tillbaka lite vatten från returpumpen kanske tex till ett Uv-c

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ho-ho-ho....

Vill inte låta sarkastisk, men "klippa och klistra"-metoden är den sista som du vill tillämpa när det kommer till rördragningarna! Tro mig, jag vet smiley2.gif.

Skämt å sido, så rekommenderar jag varmt att du tänker ut lite extra och kalkylerar på det du ska, eftersom när man redan har klistrat fast genomföringen och rören så blir det betydligt svårare (OBS! jag säger inte omöjligt) att "efter-fixa" saker. Andra områden går det kanske bättre med att experimentera fram sig, montera och ta isär, men läckande rör och saltvattenstänk är det sista man vill på skåp och annat...

Lycka till med bygget!

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

HO HO HO på dig själv, klipp o klistra var bara ett skämt det hoppas jag att du förstår,jag har haft saltvattenkar i många år och tyker heller inte om läckage och stänk.

Allt är klart med sumpar, rördragningar mm så det ända som fattas är ljuddämpningen i över rinningen och från början var min fråga om utloppet i sumpen skulle vara över eller under vattenytan och det svarade Mattias på men jag är lite skeptisk till det för jag har provkört och kommit fram till att om röret ligger under vattenytan 10 cm så måste returvattnet fylla på så pass mycket vatten i röret så att det orkar att trycka ut "luftpluggen" som bildas, där av det sk. spolljudet som hörs regelbundet.

Jag löste detta enerverand ljud genom att borra ett 8mm hål i röret ett par cm över ytan och vips så funkar det.

ha det bra.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt så lät det som de sista berömda orden...smiley2.gif.

Vad det gäller hålet så håller jag med dig om argumentationen.

Jag har ett mindre hål borrat i böjen på röret, och det funkar men jag hör fortfarande vattnet rinna ner. Men mitt hål är definitivt inte 8mm, så jag kanske skulle förstora det i storleksklassen som du har. Få se om det hjälper...

Ha det,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HO HO HO på dig själv, klipp o klistra var bara ett skämt det hoppas jag att du förstår,jag har haft saltvattenkar i många år och tyker heller inte om läckage och stänk.

Allt är klart med sumpar, rördragningar mm så det ända som fattas är ljuddämpningen i över rinningen och från början var min fråga om utloppet i sumpen skulle vara över eller under vattenytan och det svarade Mattias på men jag är lite skeptisk till det för jag har provkört och kommit fram till att om röret ligger under vattenytan 10 cm så måste returvattnet fylla på så pass mycket vatten i röret så att det orkar att trycka ut "luftpluggen" som bildas, där av det sk. spolljudet som hörs regelbundet.

Jag löste detta enerverand ljud genom att borra ett 8mm hål i röret ett par cm över ytan och vips så funkar det.

ha det bra.........

kul att det löste sig men om du hade sänkt ner den bara en tum heller 2 under ytan så hade det funkat ,antagligen har du den för djupt i sumpen då orkar den inte trycka ut vattnet i röret

allt det står på durso's hemsida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Tjena.......

mitt rör går ner max 8 cm under ytan, jag kan såga av det en bit till då blir det nog ännu bättre ,skall nog bara var som du säger en eller två cm under ytan så man slipper "plaskandet", beträffande 8mm hålet i röret så har jag fäst en slang och dragit upp den en 30cm på röret bara för att slippa att det spottade lite vatten , ni vet det här med att slippa stänk och saltvandring.

Noterbart att idag har jag ingen Durso standpipe men som sagt så funderar jag på att bygga en, det är hyfsat tyst idag men allt kan bli bättre.

Hemmapularen.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Det här med inställning av dursos ser ut att vara ett gammalt kärt problem om man ser på dateringen av denna tråd... Då mitt problem är i princip samma som beskrivs ovan, bygger jag vidare på tråden.

Jag håller nämligen på att bli galen om hur jag bäst ställer in min durso. Jag har en Red Dragon 4500 l/h pump och en 32 mm durso. Jag har lufthål på toppen av durso (se bild) och en reducering via en kran på röret ned till sumpen (se bild). Röret ned i sumpen slutar ett par cm under vattenytan.

Oavsett hur jag justerar luftventilen verkar jag antingen på en "pumpande" vattennivå i ytavrinningsboxen (och utan att nivån går ända ned till öppningen), eller en konstant för hög nivå (dvs het över 90-böjen).

Mina undringar:

- Vilken metod har ni med durso använt för att ställa in rätt nivå?

- Är en 4500-pump alltför kraftig för en 32 mm durso?

- Hur långt under vattenytan i sumpen bör ytavrinningsröret sluta?

post-1358-144689142809_thumb.jpg

post-1358-14468914281132_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte pumpen är för kraftig.

så här ser det ut hos mig:

attachment.php?attachmentid=9365&d=1161366838

attachment.php?attachmentid=13986&d=1177791332

32mm durso hela vägen ner i sumpen, en 45 böj, röret slutar ca 5-6cm ovanför botten.

luftkran i durson och en kulventil på röret ner.

jag grovjusterar med kulventilen och fixar sedan finliret med luftventilen. min durso är knäpptyst, men det är ett mindre helvete att justera in den rätt. men det är inte omöjligt.

edit: jag kör 3000l/h genom sumpen, och durson skulle antagligen svälja det dubbla utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina undringar:

- Vilken metod har ni med durso använt för att ställa in rätt nivå?

- Är en 4500-pump alltför kraftig för en 32 mm durso?

- Hur långt under vattenytan i sumpen bör ytavrinningsröret sluta?

Tror inte att pumpen är för kraftig. Det ser ut som du släpper in väldigt mycket luft, jag kör med två stycken 1 mm hål.

Jag skulle minska luftflödet rejält och förlänga ner röret i sumpen så att det slutar 5-10 cm från botten. Vet dock inte hur mycket effekt det senare har eftersom du stryper vattenflödet på mitten. enligt "orginalkonceptet" så minskar man ju från 32 mm till 25 mm rör vilket kanske blir en viss skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm jag hade också väldiga problem med inställningen av min durso, höll på och provade olika inställningar fram oxch tillbaka ganska länge, först när jag nästan gett upp och låtit den vara i fred ett tag så blev den plötsligt knäpptyst.... Har inget direkt råd att ge mer än försök prova de knep som finns beskrivna, men var beredd på att det kan ta lite tid....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla engagerade råd på kort tid!

Nu har jag gjort en del justeringar som i alla fall resulterat i en stabil nivå i ytavrinningsboxen:

- Sänkning av mynningen i sumpen till hallvägs ned i den 20 cm djupa sumpen

- Ökning av strypningen på kulventilen

- Drastisk strypning av luftintaget (se den gröna påsklämman på bilden)

Kvarvarande problem är:

- "Pumpande" effekt - det sörplar (från luftintaget?) och hela durson darrar

- Kaskader av bubbligt vatten kommer ned i sumpen, dvs inte ljudlöst

Vad var er teknik för justeringen? I vilken ordningsföljd justerade ni saker?

post-1358-14468914281932_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man bubblor med ner i sumpen så är det, om jag uppfattat det rätt, så att man har för stort luftintag. Låter mysko att hela standpipen darrar...

Har också haft en del inkörningsbekymmer på mitt kar, har strypt flödet upp i karet och ner genom pipen för att få ner ljudnivån och nu kan det in emellan komma lite ljud från det hela men gissar på att jag inte kan göra mycket mer. Men jag märker att det tar ett tag innan det stabiliserar sig efter att jag tex varit och rotat i karet och nivån har åkt berg-o-dalbana efter man kört armar upp o ner i karet.

Fortsätt och justera fram o tillbaka, i väldigt små mängder, låt det sedan gå i en 5 minuter innan du justerar igen, det kan ta en liten stund innan allt ställer in sig.

Får man fråga varför du har två lufthål på topplocket?

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kaskader av luftbubblor vore väl att överdriva, men visst är det en del bubblor. kör dock vattnet genom en filterpåse och sedan bubbelfälla så det är inget problem för mig. Känner igen det där med att standpipen "darrar", min blir likadan när det är dåligt justerad.

Även om det är "för stort" luftintag så är kör jag hellre på detta koncept än att strypa luften mer, det är så mycket lättare att justera tycker jag och bubblorna spelar ingen roll för mig, dom försvinner i sumpen ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...