Gå till innehåll

hysterixproblem


ballsam

Rekommenderade inlägg

gjorde för nån vecka sedan ett tredje försök att sätta in en kolloni rosa hysterix. klart en av mina favvoriter. de andra två gångerna har skitit sig, men då har jag antagit att det berott på svajjiga värden.. men nu ligger allt stabilt, och ändå pekar allt på att det går åt hängdalen, med tappad vävnad både här och där. den här gången är det dessutom en kolloni stor som en stor knuten näve. släppte även i en större fragg av calendrium, som verkar gå samma öde tillmötes. vad gör jag fel? vattenvärdena är:

Ca: 428

mg:1340

no3: 10-25 (sakta på väg ner)

po4: 0-0.03

Kh 10.2

salinitet: 1.026

temp: 26-27 gr

kör med balling plus, och gör vattenbyten var 2-3:e vecka. det verkar inte va nåt annat som reagerar på samma sätt. nån som har nåt bra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tanke, hur har de transporterats och koppats in? Jag köpte för några år sedan en stor hystrix av Norberg, tyvärr var bara hälften under vatten i påsen under transporten och den andra halvan dog ganska omgående efter att jag satt i den i karet och jag fick klippa rent den för att inte riskera att hela kolonin strök med. Tänkte eftersom annat går bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

himla mysko. har en sthylopora som jag satte i samtidigt som hysterixen, och den verkar va vid gott mod. ska försöka få ihop en panikresa ner till stigigemla å se om han är hemma. antingen om han vill ta hand om problemkorallerna så länge eller om han har nåt kaliumtest/kalium att tillsätta hemma.. har försökt att ringa, men han är nog på jobbet fortfarande. pratade med honom om det här igårkväll (tror jag det var), och han hade en teori om att det var saltet som inte håller måttet. köper billigt av vägverket.. skojjar bara. det heter "chrystal sea marinemix"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade strax under 10 kolonier i fraggkaret men plötsligt så fick en av dom för sig att köra lite RTN.

Jag kan inte förklara de hela men enligt vissa så kan dom vara lite nyckfulla.

Kör med lite lägre värden än du gör, kh runt 7-7,5, ca400, mg1350.

Är det kalium så kolla på montiporor dom verkade bli lidande innan allt annat hos mig(lite gråaktigda o dassiga)...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade strax under 10 kolonier i fraggkaret men plötsligt så fick en av dom för sig att köra lite RTN.

Jag kan inte förklara de hela men enligt vissa så kan dom vara lite nyckfulla.

Kör med lite lägre värden än du gör, kh runt 7-7,5, ca400, mg1350.

Är det kalium så kolla på montiporor dom verkade bli lidande innan allt annat hos mig(lite gråaktigda o dassiga)...

//NiXoN

Känner igen det där... hade en stor och en liten koloni till för 2 veckor sedan, sen tittar jag in i karet när jag kommer hem från jobbet och det finns inte ett spår av kött kvar på den stora, den är helt rensopad på mindre än ett dygn från att ha varit i till synes perfekt skick med mkt tillväxt. Den lilla som stod 10cm bort stod kvar som att inget hade hänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...