ballsam Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 gjorde för nån vecka sedan ett tredje försök att sätta in en kolloni rosa hysterix. klart en av mina favvoriter. de andra två gångerna har skitit sig, men då har jag antagit att det berott på svajjiga värden.. men nu ligger allt stabilt, och ändå pekar allt på att det går åt hängdalen, med tappad vävnad både här och där. den här gången är det dessutom en kolloni stor som en stor knuten näve. släppte även i en större fragg av calendrium, som verkar gå samma öde tillmötes. vad gör jag fel? vattenvärdena är: Ca: 428mg:1340 no3: 10-25 (sakta på väg ner)po4: 0-0.03 Kh 10.2 salinitet: 1.026 temp: 26-27 gr kör med balling plus, och gör vattenbyten var 2-3:e vecka. det verkar inte va nåt annat som reagerar på samma sätt. nån som har nåt bra förslag? Citera
Moose Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 jag skulle rekomendera att kolla kaliumet Citera
aerie Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 En tanke, hur har de transporterats och koppats in? Jag köpte för några år sedan en stor hystrix av Norberg, tyvärr var bara hälften under vatten i påsen under transporten och den andra halvan dog ganska omgående efter att jag satt i den i karet och jag fick klippa rent den för att inte riskera att hela kolonin strök med. Tänkte eftersom annat går bra. Citera
ballsam Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 om det skulle vara kaliumet, finns det isåfall andra tänkbara symtom på andra innevånare i karet? det slog mej att jag har 2 kollonier med grön stjärnpolyp som inte vill slå ut som vanligt. verkar nästan lite krulliga.. Citera
Moose Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 vet inga direkta andra symptomdärimot att seriatopora, poccilopora samt stylopora är dom första att kasta in handuken om ngt inte står rätt till i karet. Citera
Christer T Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Jag hade en hysterix som växte sig riktigt stor och fin. När jag körde en omstart på karet så ville den inte alls längre utan dog ganska snart. kanske är den extra känslig för förändringar. Citera
ballsam Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 himla mysko. har en sthylopora som jag satte i samtidigt som hysterixen, och den verkar va vid gott mod. ska försöka få ihop en panikresa ner till stigigemla å se om han är hemma. antingen om han vill ta hand om problemkorallerna så länge eller om han har nåt kaliumtest/kalium att tillsätta hemma.. har försökt att ringa, men han är nog på jobbet fortfarande. pratade med honom om det här igårkväll (tror jag det var), och han hade en teori om att det var saltet som inte håller måttet. köper billigt av vägverket.. skojjar bara. det heter "chrystal sea marinemix" Citera
NiXoN Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Jag hade strax under 10 kolonier i fraggkaret men plötsligt så fick en av dom för sig att köra lite RTN.Jag kan inte förklara de hela men enligt vissa så kan dom vara lite nyckfulla.Kör med lite lägre värden än du gör, kh runt 7-7,5, ca400, mg1350.Är det kalium så kolla på montiporor dom verkade bli lidande innan allt annat hos mig(lite gråaktigda o dassiga)...//NiXoN Citera
aerie Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Jag hade strax under 10 kolonier i fraggkaret men plötsligt så fick en av dom för sig att köra lite RTN.Jag kan inte förklara de hela men enligt vissa så kan dom vara lite nyckfulla.Kör med lite lägre värden än du gör, kh runt 7-7,5, ca400, mg1350.Är det kalium så kolla på montiporor dom verkade bli lidande innan allt annat hos mig(lite gråaktigda o dassiga)...//NiXoNKänner igen det där... hade en stor och en liten koloni till för 2 veckor sedan, sen tittar jag in i karet när jag kommer hem från jobbet och det finns inte ett spår av kött kvar på den stora, den är helt rensopad på mindre än ett dygn från att ha varit i till synes perfekt skick med mkt tillväxt. Den lilla som stod 10cm bort stod kvar som att inget hade hänt. Citera
ballsam Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 hmm.. verkar faktiskt som om monitiporiorna inte är riktigt på topp. har fått tag i stig nu, så ska bara slänga i lillan lite gröt, och plocka in ungarna i bilen så bär det iväg. gött att ha en maestro i närheten Citera
pettzzon Postat 24 november 2009 Postat 24 november 2009 hur gick sedan fått reda på orsaken?? Citera
Ted Camenius Postat 24 november 2009 Postat 24 november 2009 Jag har upplevt serentiporor väldigt känsliga för svajigt kh och för snabba sänkningar av fofat. Citera
lionfish Postat 24 november 2009 Postat 24 november 2009 Hur var det med ljuset i ditt karr och i affären där du köpte seriatoporan? Ibland SPS tappar vävnad vid snabbt ändring av ljuset (till starkare). IAF är det bättre att fraga så snart som möjligt. Citera
ballsam Postat 25 november 2009 Författare Postat 25 november 2009 det gick åt hängdalen.. vet inte vad som var galet, men har bytt salt till tropic marin eller nåt sånt. ska vänta ett tag med att peta i massa koraller å se vad som händer innan jag börjar gasa igen.. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.