Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej ja undra om någon kan komma med tips på bra ljus till ett kar på 200x62x80

L X H X D mvh conny

Postat

Ska du ha T5 så är det 80w som gäller, tror dem är 154mm långa. Kanske 2 x 20k, 2 x 25-30k. Sen 2 st 250W MH typ 10k?

Ska du bygga sälv?

Postat
  • Författare

nej tyckte det blev dyrare o bygga själv vill helst inte ha mh men kanske dumt o inte hade

Postat

Till 200 cm borde det ju passa bättre att ha två 39W ramper i bredd (ungefär 90 cm var).

Vilka koraller tänkte du rikta in dig på, om du ska ha några?

Postat
nej tyckte det blev dyrare o bygga själv vill helst inte ha mh men kanske dumt o inte hade

Jag fixa 3 st HF-don idag. 2 x 54w. 165:- st. 80w kostar inte mycket mer. Nu va detta med bra rabatt, kosta annars 240:-. Jag ska ha 6 x 54w i mitt 350L men oxå 6st LED-spotar, ska köra 3w SMD LED som ska vara ledbara. Antingen GU10 230v eller MR11/MR16 12v. Har grossist jag köper av runt 70:- st(ej märkes LED).

Postat
  • Författare

ber om ursäkt för mitt fel vet ju att det är så men ja mena den andra sorten som inte har långa polyper ja vill ha koraller som vajar med vattnet tycker det är snyggt

Postat

det är en stor yta du ska täcka upp med belysningen, kanske få till en blandning av mh och t5or.

ett alternativ tex är ju 3*250w i mitten o sen någon t5 lösning ut över mh'n

ska karet igång nu ?

mvh manne

Postat

Om det nu mest ska vara mjukisar och några LPS borde det väl räcka med 150W..?

Nackdelen är väl bredden på det hela där, det lär väl gå åt 4 rör per MH för att få vettig belysning över den bredden, och då går hela ekipaget på löjligt stora summor.

Skulle nog säga att två uppsättningar om 6 eller 8 x 39W T5 skulle lösa belysningen.

Ska man sen börja täcka botten med acroporor kan man väl börja fundera över dom där 250wattarna..

Postat

conny:

är du i stan någon gång så kom inom o kolla på min ramp, kanske kan ge dig lite idéer på hur du ska göra..

mvh manne

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.