Gå till innehåll

Rowas fosfattest.


rickard598

Rekommenderade inlägg

Har börjat oroa mig lite grann för att jag ligger alldeles för lågt i fosfat då jag tycker att jag inte alls hittar rätta skalan på testet, går jag upp till 0,03 så är det alldeles för blått/grönt, och går jag ner mot 0 så är det alldeles för gult förut var det jättelätt att se när man ex hade 0,03 men nu hittar jag ingen skala alls som stämmer, jag skulle tippa jag ligger mellan 0-0,008 just nu då den skalan är den som är mest lika men ändå inte lika. Några mer än jag som har denna erfarenhet?

Hörde att man skulle mäta fosfaten på morgonen för att den ska vara högre då, men så märkte jag det inte utan det är exakt samma resultat, och över 0,03 ligger jag absolut inte för då stämmer det inte alls kanske ska tillägga att jag ställt glasen rätt på testkartan för annars blir det helt tokigt.

vore kul och veta om någon erfaren kan svara på detta?! för ligger jag för lågt bör jag dra ner lite på zeolithen?! eller mata mera?

tacksam för svar.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns 2 skalor på Rowa testet, och jag kör med den undre skalan, (den synkar rätt bra med Hanna testet).

Jag ligger konstant kring 0,024 utan större problem med korallerna(såvida jag inte lyckats sabba timern till ljuset igen;))

Har du en sambo eller kan få hjälp av någon av det fagrare könet så kan du be dom att hjälpa med dom lägsta avläsnigarna.

Man behöver inte vara klassad som färgblind för att ha problem med nyasskillnaderna mot slutet.

Det är även ett effektivt botemedel mot optimistavläsningar ;)

Jag verkar tur nog ha nästintill perfekt färgseende men jag vet andra som inte fixar rowans sista steg.

För att dra ner på farten med Zeo så minskar du mängden Zeostart2(eller vodka om du kör den varianten).

Prova ta det lungt sista biten till bottenvärden o hitta ett bra läge där med doseringen.

Det finns korallmat från KZ om du vill ha lite extra säkerhet, men jag skulle tro det är lungt om du har koll på doseringen o testen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men dom där 2 skalorna, hur vet man om det är 0,008/0,024 man har då? Har tagit hjälp av mor/far dock har dom väl inte perfekt syn men ska göra ett nytt test då flickvännen är hemma så får hon också ge utlåtande så får vi se hur vi ligger till. Jag kör inte Zeovit utan kör ultralith men kör ultra trace elements 1-4 en gång i veckan, alltå spårämnen. korallerna ser kanonfina ut och dom sträcker ut polyperna fint. Så du tycker man ska köra undre skalan istället för övre skalan för att vara mera på säkra sidan?

Antar att det är väldigt svårt att köra fosfaten ner till 0 om man inte överdoserar ultra bak och ultra min S ?!

tack för svar!

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ena skalan säger hur mycket fosfat det är i vattnet, den andra hur mycket fosfor detta motsvarar, det är ju bara att man är intresserad av olika saker ibland, fosfat-molekylens massa består ca av 1/3 fosfor, därav att skillnaden mellan de olika skalorna är just 3.. Gäller bara veta vad man vill mäta för nåt så :)

Men varför tror du att du har för lågt fosfat om allt ser fint ut :) Viktigare att titta på hur karet ser ut än att hamna i mätfällan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir bara orolig att jag lägger mig för lågt och därav riskerar en krasch, var ju därför jag köpte rowas test när jag började med Zeon. Men så länge korallerna är fina och växer bra är jag nöjd, har däremot börjat mata mera och även slutat göra hemkok med maten för att få upp värdena mera. Tydligen säger vissa att det är bra när man har i en hel kub bara för att då får korallerna mat också.

Men det var nog en riktigt bra idè för att ta ner värdena på ett bra sätt jani :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag nu inte har fått nåt fel i skallen så var det under skalan som gäller, men det kan nog någon annan säkert bekräfta eller dementera rätt snabbt.

Orsaken till att man skall ha nån av de fagrare könet att kolla testet beror på att dom oftast har bättre färgseende, sen skulle jag rekomendera indirekt dagsljus tycker det ger bästa förutsätningen.

Kör du hela Ultralith metoden eller bara zeoliten o spårämnen? Hursomhelst så gäller de o styra med kolkällan, dvs inte köra helt blint efter den angivna dosen utan kolla på testen o korallerna.

Jag tror att under rätt förhållande så blir även dom angivna mängdena för effektiva.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör hela, kör med Ultralith (stenarna), Ultra bak Ultra Min S, och även Zeobak (triton sa att det funkar lika bra som den som tillhör ultralithen) Vill som sagt inte råka utför en krasch. Vad jag fick för mig är det övre skalan som gäller då det står att 0 är optimalt 0,008 är bra osv i färgskalan för teste ?! eller snurrar jag nu? Ska be tjejen kika också ikväll så vi får se, men vad jag tycker kan jag inte hitta någon rätt skala, mer än att den är under 0, vilket ju förmodligen inte är så bra?!

Tack för alla bra svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja har du bra färgseende så är de riktigt bra, har du problem så är det Hanna som gäller.

Jag och Oveb körde dom paralellt på Vargklos och hans vatten och fick samma värden.

Man måste tydligenvara mycket nogran med mätklyvetterna på hannan för att inte få missvisande väredn, tyckte det var lite OCD varning på Oves testrutiner ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...