ninan Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Jag har letat en del efter ett bra objekt att köra som mitt första saltvattensakvarium. Har haft sötvatten i alla tider och har nu i mer än ett år förberett mig på uppstarten av saltvattensakvariet. Jag tänkte mig att köpa något begagnat mellan 130-300l.Nu till min fråga. Många säljer hela system inklusive fisk och levande sten mm. Om man då skulle köpa ett helt färdigt system, hur transporterar man det någon längre sträcka? Går det att få fisk, sten mm att överleva och hur går man då tillväga? Någon som har någon erfarenhet? Citera
StatusQ Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 sten tål transport så länge de är fuktigafisk och korall kan transporteras i ca 3-4 timmar utan syrgas, längre med.. Men det är vad jag fått berättat för mig av personal på olika akvarieaffärer, ingen egen erfarenhet. Citera
Veijo S Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Koraller klarar lätt 1 dag bara det finns vatten och att tempen inte sjunker för mycket. Citera
Veijo S Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Glömde att skriva detta är av egen erfarenhet. Citera
thomas5547 Postat 5 oktober 2009 Postat 5 oktober 2009 Hur långt ska du frakta? Det mesta tål, mer än man tror.. =) Citera
ninan Postat 6 oktober 2009 Författare Postat 6 oktober 2009 Hur långt ska du frakta? Det mesta tål, mer än man tror.. =) Bor mittemellan Stockholm och Göteborg. Flera jag hittat finns i dessa städer. Det är ca 25mil m bil. Citera
milk Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 går nog bra, se till att hålla altt fuktigt och vattendjuren i vatten :-) Citera
Ted-m Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 Köpte själv ett kar i Stockholm och det är ca 40mil från sundsvall och allt gick bra och klara sig. Citera
thomas5547 Postat 6 oktober 2009 Postat 6 oktober 2009 De är ju absolut inga problem.. fiskar i påsar, i frigolitlådor.. eller kör mycke värme i bilen.. och ha fiskarna i hinkar med lock på.. Sten är bara att linda in i blött tidningspapper runnt om.. Smart av dig, att köpa ett beg, och börja med det, och förändra lite.. :-) Citera
ninan Postat 7 oktober 2009 Författare Postat 7 oktober 2009 (ändrat) Låter bra det. Tack för svaren. Skönt att höra att det oftast inte är några problem. Jag som tidigare sötvattensakvarist vet ju en del om att flytta sötvattensfiskar men det verkar ju funka.... och förresten vad är det värsta som kan hända? Några döda koraller/fiskar osv. Händer även den bäste. Ändrat 8 oktober 2009 av ninan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.