Gå till innehåll

hur får jag bort finkornig sand?


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Hej!

Igår tänkte jag lägga i min levande sand, så jag lade ner påsen i botten, skar upp, och lyfte... sen blev hela karet som mjölk.

Det var fel storlek i påsen, det var inte "små sten" utan den finaste sand jag någonsin sett...

I morse tog jag upp så mycket jag kunde av sanden, och fick upp mycket, men nu när allt har klarnat så ser jag att alla stenar är täckta av sand.

Hur får jag bort det? Ska jag ta en pump och försöka blåsa ner det, och sedan invänta att det lägger sig och sedan suga upp med häverten som jag använder vid vattenbyten.

Eller ska jag låta häverten dammsuga stenarna?

Andra idéer? Helst vill jag inte göra allt till mjölk igen. Är lite orolig för att det ska stressa invånarna...

Ändrat av Yodelking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hävert å suga upp så mycket du kan det kommer ta bra tid men goa vattenbyten framför dig. Gjorde själv så här i sommras å tog ca 1 månad innan allt var uppe.

Mjölkigheten är ingen fara för djuren den brukar försvinna på några dagar. Se det som en lång molnighet för koraller och fisk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suga upp det man kan med hävert sen köra med ett internfilter med filtermatta som suger upp en hel del av damm och använda en pump att blåsa runt bland stenarna. Nuförtiden kör jag med ett Aqua clear Quick filter om jag vill rensa vattnet från småpartiklar då sen är väldigt effektiv på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Jag viftade försiktigt med min långa algskrapa på vissa stenar, så att sanden åkte ner, sen gjorde jag ett extra vattenbyte där jag sög sand från botten och lite på några stenar.

Igår hällde jag på ny sand som var rätt storlek, och det blev rätt dimmigt igen... men inte som tidigare, och det lade sig nästan helt på 2 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Jag viftade försiktigt med min långa algskrapa på vissa stenar, så att sanden åkte ner, sen gjorde jag ett extra vattenbyte där jag sög sand från botten och lite på några stenar.

Igår hällde jag på ny sand som var rätt storlek, och det blev rätt dimmigt igen... men inte som tidigare, och det lade sig nästan helt på 2 timmar.

bra att det löste sig..

vilken sand o korn storlek kör du med nu då ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag körde med Natures Ocean 0.5-1.7. Men den påsen jag fick först med detta var bara som mjöl och blev som mjölk i karet. Jag grävde upp det mesta, och sög upp ytterligare lite.

Sen hällde jag i en påse 0.5-1.7 och en påse 1.0-2.5mm

Det blev LITE dimmigt, men det mesta lade sig på 2-3 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...