Vargklo Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 Jag har haft en Hanna fosfatmeter en längre tid och är mycket nöjd med den. Dock hade jag otur med den första laddningen reagenser som jag köpte, där mina mätvärden hoppade mycket. Det blev ingen ordning förrän jag köpte en ny batch reagenser.Jag var nu sugen på att jämföra mina reagenser med reagenser från en annan batch som jag fick tag på. Syftet var att se hur mycket det kan skilja sig, och därigenom få ett hum om hur noggrann en Hanna egentligen är absolut sett. Relativa mätningar, dvs förmågan att följa upp- och nedgångar över tiden, känner jag mig komfortabel med att den klarar mycket bra.TestreagenserBägge reagenserna är "Hanna HI 93713-0 Phosphate LR Reagent"Reagens 1 har Lot# H062 och Expiry 09/2011Reagens 2 har Lot# H053 och Expiry 01/2011Sannolikt är Reagens 2 något äldre än reagens 1, men fortfarande väl innanför Bäst-före-datum.Resultat:Mätning av nyblandat saltvatten (osmosvatten + Red Sea salt, densitet 1,020):Reagens 1: 0,08Reagens 2: 0,06Mätning av vattnet i en balja med LS under inkörning (utgångspunkt ur osmosvatten + Red Sea salt):Reagens 1: 0,14Reagens 2: 0,11Något högre resultat med Reagens 1, som synes. Jag antar att skillnaden ovan kan vara en utgångspunkt för mätnoggrannhet för en Hanna vid jämförelse med andra mätmetoder.När man ska följa sina egna mätningar över tiden kan det därför vara bra att hålla sig till en och samma batch åt gången, vilket ju är fallet i de allra flesta fall.Lite kuriosa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 tack för infon!!Ytterligare en sak att lägga på vill ha listan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 11 oktober 2009 Dela Postat 11 oktober 2009 Är det inte lite skrämande att nyblandat salt håller nivåerna du mätt. Inte alls bra, vore intressant med test mellan olika saltmärken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 Vad får du för värde på osmosvatten? Skulle också vara av intresse för o se ifall det kommer något genom osmosen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 Jag testade kranvatten med min och fick 0,01ppmSen testade jag batterivatten ifrån OK/Q8 och då fick jag 0,00Min metod kallar jag för nördvarianten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 12 oktober 2009 Författare Dela Postat 12 oktober 2009 Jag testade kranvatten med min och fick 0,01ppmSen testade jag batterivatten ifrån OK/Q8 och då fick jag 0,00Min metod kallar jag för nördvarianten Ja, det var ett nördigt inlägg Emellanåt kanske man ska rena kyvetten i saltsyra?Jag har testat osmosvatten också, som då vidare 0,01. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 Jupp, mycket nördigt ! Fast saltsyra är ju nästan ännu nördigare Fast problemet (som du redan märkt) är ju att en enda partikel eller bubbla på insidan av kyvetten förstör hela mätningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.