Gå till innehåll

Bättre inkörning av Levande Sten med kolkälla/ZEOstart?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag håller som bäst på att köra in ca 50 kg Levande Sten i en 90 liters balja. Jag ska ha stenen till en komplett omstart av mitt revkar med ny och fräsch sten. Jag har lovat mig själv att inte vara klåfingrig utan att köra in stenen lugnt och fint utan stress. Sex veckors inkörningstid känns anständigt (kanske något långt, men det skadar nog inte).

Stenen köpte jag in den 19 sept, och den var då nyligen importerad (import ca 16 sept). Eftersom jag sedan länge sitter fast djupt i mätträsket ;) så har jag noga följt mätningar av nitrit, nitrat och fosfat över tiden.

Nitrit är mätt med Salifert.

Nitrat är mätt med Macherey-Nagel.

Fosfat är mätt med Hanna fotometer.

Jag har gjort två st 100% vattenbyten i början av perioden. Jag har sedan kopplat på ett fosfatfilter med Fauna Marins aluminiumbaserade media och bytt median en gång, se diagram.

Jag fick så idén att det kanske kunde snabba på inörningen, alternativt vara ett försteg till lågra näringsvärden i karet, om jag börjar med ZEOStart2 redan nu under inkörningen. Jag har sedan en vecka nu doserat ZEOStart2 med 0,3 ml till mina 90 liter varje dag.

Ge mig gärna respons på om detta är en bra eller dålig idé, tack!

post-1358-14468918282144_thumb.jpg

post-1358-14468918282269_thumb.jpg

post-1358-14468918282364_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller som bäst på att köra in ca 50 kg Levande Sten i en 90 liters balja. Jag ska ha stenen till en komplett omstart av mitt revkar med ny och fräsch sten. Jag har lovat mig själv att inte vara klåfingrig utan att köra in stenen lugnt och fint utan stress. Sex veckors inkörningstid känns anständigt (kanske något långt, men det skadar nog inte).

Stenen köpte jag in den 19 sept, och den var då nyligen importerad (import ca 16 sept). Eftersom jag sedan länge sitter fast djupt i mätträsket ;) så har jag noga följt mätningar av nitrit, nitrat och fosfat över tiden.

Nitrit är mätt med Salifert.

Nitrat är mätt med Macherey-Nagel.

Fosfat är mätt med Hanna fotometer.

Jag har gjort två st 100% vattenbyten i början av perioden. Jag har sedan kopplat på ett fosfatfilter med Fauna Marins aluminiumbaserade media och bytt median en gång, se diagram.

Jag fick så idén att det kanske kunde snabba på inörningen, alternativt vara ett försteg till lågra näringsvärden i karet, om jag börjar med ZEOStart2 redan nu under inkörningen. Jag har sedan en vecka nu doserat ZEOStart2 med 0,3 ml till mina 90 liter varje dag.

Ge mig gärna respons på om detta är en bra eller dålig idé, tack!

Fråga bara! Om du har 90L balja med 50kg Ls hur mycket vatten har du egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle fortsätta att köra hårt med fosfatremovern, jag har gjort en liknande övning där jag på slutet använde lite mindre remover men böt oftare eller rättare sagt så böt jag varje gång fosfaten ökade jämför med mätningen dagen innan, då undviker man att det börjar läcka tillbaka.

Du kan ju själv se på din fosfatkurva hur mycket fosfat du kapar varje gång du bytt removen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...