Gå till innehåll

Hjälp till val av returpump!


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Hej satsa på 6000 pumpen , det är en mycket bättre pump i alla avseende , om du inte vill köra rör så så finns ju flexibel grå pvc ,samma mått som rören , tex BioTed har sån och den limmas på samma sätt som rör , då slipper du vinklar och det blir bara en eller två vinklar ner till karet ,bra att veta er att 32 är 25 invändigt och 25 är 20 invändigt osv , så dom går limma både på utsidan i muff eller på insidan med rör ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis kört igång min closed-loop med en Deltec HLP4040.

Den är fullständigt ljudlös. Öppnad jag skåpet kan jag förnimma något svagt någonstans, men det är allt. Lägger jag örat mot pumpen hör jag den, inte annars.

Den duger i ett sovrum och det säger nog allt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , Grundfospumpen (Deltec)är tystare än Lagunan , du slipper transformator ljudet 50hz , jag byter rotron på lagunan till den gammla PJ5000 , det är en tryck impeller och får en tystare gång , och den är billigare , men jag kommer att sätta tillbaka en Grunfosspump när jag kan köra utan skummare , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hittade ett flowchart över laguna pumpar..

stefan:

enligt charten så pumpar laguna 4500 precis under 2000L ~19** något..

laguna 6000 har motsvarande 3750L..

detta är vid 1,5 meter skall påpekas om någon undrar..

det jag undrar är då vad 3-5 böjar/90vinklar gör för motstånd..

om man nu går på 6000 modellen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm Lagunan låter inte alls som ett dåligt altenativ. Då blir det väl 6000litaren kanske.

Har kollat på "Grotechs" ReefStream Professional RSP - 5000l/h 60w... den har ju en union 32mm på trycksidan... men innan unionen ser det smallare utbild. Om man kör 32 rör fram till genomföringen som är för 25mm rör, förminskar vid genomföringen och sen kör 32mm i karet... strypningen blir vid genomföringen... men om trycksidan är mindre innan 32 unionen så borde inte strypningen vid genomföringen påverka så mycke... eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , om du kör 32 mm så minskar inte flödet inte lika mycket som med 25mm om du har lite vinklar ,32mm är ju ca 27mm invändigt ,det blir billigare att gå upp en storlek på rör och använda 90 graders vinklar istället för dom mjuka böjarna till storleken mindre , du får 3-4 vinklar för samma pris som en böj , Du kan slippa 50hz ljudet även med dränkbara pumpar om den går att varvtalsreglera , jag och Wrang provade en dammpump (Liftech) och den var väldigt tyst ,men den höll bara 7 månader , Det gick inte att höra om den var i gång eller inte när vi lekte med den i badkaret , man såg bara om vattnet rörde sig eller inte , men Lagunas pumpar är det mest prisvärda man kan köpa , jag föredrar 7500 modellen ,den är ju inte många hundralappar dyrare än en Eheim ,och om man inte behöver så stort flöde så är det bara att sätta på en bypas och släppa tillbaka det i sumpen eller driva ett uv eller annan kringutrustning , jag driver skummaren och akvariet på en pump och kör 25mm hävert ner ca 2500l från karet , mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2st 32 mm matar rör från min 6000liters laguna pump och jag vill påstå att det är ett sju helsikes flås i den. Jag tror knappt att jag tappar mer än 1000 liter kapasitet. Det är ju svårt att veta exakt. Jag har tot 5st 90 gradare på var rör upp till karet och en höjd på 170cm.

Jag är mkt nöjd med pumpens funktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Ramq: Vilket läge kör du din Deltec-pump på? Är den helt tyst i alla lägena... Funderar starkt på en 4040 eller möjligtvis en 4745 till mitt nya projekt och är allergisk mot ljud, särskilt 50Hz brum...

Grymt svårt det här med val av returpump och skummare men har en känsla att det blir deltec på båda :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,Hittade lite info om Red Dragon nya pumpar ,inget 50hz brum ,då är det nog ingen större skillnad på en Laguna eller Red Dragon i ljudnivå , Red Dragon II Titanium RE-301

Pumpleistung: regelbar 1000-16000 l/h

Förderhöhe: 4,50 m

Stromleistung: 170W

Die neue Brushless DC-Gleichstrompumpe mit folgenden Vorzügen:

* kein 50 Hz Brummen, da Gleichstromantrieb

* enormer Wirkungsgrad bis über 90 % und somit beste Energiebilanz

* die einzigste Pumpe in der Energieeffizienzklasse A

* 100% meerwasserfest

* unzerbrechliche Achsen aus Reintitan

* bestmöglichste Gleitlagerpaarungen, SIC-SIC und SIC-Zirkonium, dadurch extrem verschleissarm

* 100% regel- und steuerbar, mit entsprechendem Controller auch Intervallbetrieb möglich

* mit integriertem Sanftanlauf d.h. Lager- und Elektronik werden geschont

* ungefährliche Gleichspannung

* ausgelagerte

Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...