Gå till innehåll

Hjälp till val av returpump!


Mr Harlequin

Rekommenderade inlägg

Hjälp till val av returpump!

Vill ha en bra och tyst returpump. Tryck höjden blir ca 1,3m. En del tål ju att stå i sumpen. Blir då tystar, men hur blir det med värmen? Vilket är att föredra returpump i sump eller utanför?

Här är några jag kollat på:

Red Dragon VS08 4500 l/h, Max tryckhöjd 2,3m, 48w

Mini-Red Dragon 5000l/h, Max tryckhöjd 3,5m, 60w

Deltec HLP 4040 4300l/h, Max tryckhöjd 3,5m, 60w

ATK MP5536 – 5500l/h, Max tryckhöjd 3,6m, 60w

“Grotech” ReefStream Pro RSP 5000l/h, Max tryckhöjd 3,5m, 60w

Har kollat mycket på den första pumpen. Nackdel dyrast, fördel drar mindre ström.

Som sagt vill ha lite hjälp/åsikter!

Tack på för hand!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står pumpen i vattnet kan du helt lugnt räkna med att all effekten överförs till vattnet som värme. Står pumpen torrt, slipper du värmen från pumpmotorn, och det är inte sällan en betydande skillnad.

Så där spontant misstänker jag att du kommer få ut lite drygt 1/2-2/3 flödet på grund av lyfthöjden, men det kanske du har räknat med.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill själv rösta för Deltec-pumpen då mina tester såhär långt har visat att den är extremt tyst. Om bara några dagar kan jag komma med ett fullständigt utlåtande då min closed-loop ska vara klar. Är den så tyst som häromdan jag provkörde den är jag mycket imponerad och kan lättare ignorera det faktum är att den måste vara extern, dvs den är inte dränkbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med uppvärmning från en "intern" pump beror ju väldigt mycket på karets storlek. Vi kör en tunze master (3000L/H) som hänger i en bit silikonslang i sumpen. Minns jag rätt ligger den på 45-55W, men det påverkar inte märkbart tempen i vårt 800L-system. Vi har ofta inte ens 24C på morgonen innan belysningen tänds. Hade vi haft ett kar på 150L hade det givetvis märkts betydligt mera!

För övrigt kan jag rekommendera denna pump väldigt mycket. Knäpptyst, energisnål, liten och välbyggd. Tyvärr ger den som sagt inte mer än 3000L/H, men så kostar den å andra sidan bara runt 1100kr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,om du väljer en Laguna så ta 6000l pumpen ,den är identisk med BK mini fast 80w 5900l/h ,pris 1800kr ,den stoleken och uppåt har en rotor där man byter hela innanmätet, du kan även sätta i en rotor till ett Fluval FX5 i den pumpen ,då blir det lite bättre tryck höjd ,du får en usa bild på den då heter den Askoll 1500 , det är en Laguna 6000 ,ATB pumpen är en Laguna 9000 , dom gör bara ett nytt pumphus ,men rotorn är lagunas ,mvh stefan

post-1262-14468918284365_thumb.jpg

post-1262-14468918284478_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp till val av returpump!

Vill ha en bra och tyst returpump. Tryck höjden blir ca 1,3m. En del tål ju att stå i sumpen. Blir då tystar, men hur blir det med värmen? Vilket är att föredra returpump i sump eller utanför?

Här är några jag kollat på:

Red Dragon VS08 4500 l/h, Max tryckhöjd 2,3m, 48w

Mini-Red Dragon 5000l/h, Max tryckhöjd 3,5m, 60w

Deltec HLP 4040 4300l/h, Max tryckhöjd 3,5m, 60w

ATK MP5536 – 5500l/h, Max tryckhöjd 3,6m, 60w

“Grotech” ReefStream Pro RSP 5000l/h, Max tryckhöjd 3,5m, 60w

Har kollat mycket på den första pumpen. Nackdel dyrast, fördel drar mindre ström.

Som sagt vill ha lite hjälp/åsikter!

Tack på för hand!:)

Har ju visserligen inte provat dom andra pumparna men jag hade sagt Deltec helt klart, fungerar klockrent och verkligen knäpptyst, man kan höra ett litet surrande om man sätter örat emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör en tunze master (3000L/H)

Tyvärr ger den som sagt inte mer än 3000L/H, men så kostar den å andra sidan bara runt 1100kr...

Har en likadan pump och en digital flödesmätare på 1,3m upp ger den knappt 1600L/h å då har jag ändå 40mm PVC upp som de rekommenderar hos GPA för att inte tappa tryck

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll i princip bara kugghjulspumpar som inte förlorar flöde i mängder när mottrycket stiger. Och de lämnar sällan flöde så det räcker för våra applikationer.

Apropå pumpar, och värmetillförsel.

Jag har en del sten i en 250L regnvattentunna i väntan på ett projekt. I den tunnan har jag, mer för temperaturens skull, än någonting annat, en Sicce Mega. 5000L/h, 93 watt. Den håller helt ensam vattentempen på 28'a grader...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,Laguna Powerjet 4500 har 25mm på trycksidan , 3500 och 4500 är samma pump som Aquaclear 901 (110), 55w fast med pvc sladd , på 3500 och 4500 skiljer det lite på rotorn , om jag vore som dig skulle jag satsa på 6000l pumpen , den är betydligt bättre och tystare , den har också 25mm på trycksidan ,dom större har 32 , fast det ingår ju en bärkasse med div kopplingar till dammpumparna ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej ,dom är nästan lika stora ,16cm lång 9cm bred höjd 17cm ,på 6000l pumpen kan du såga av insuget 4cm då blir den 13cm ,det kan du inte göra på 4500 pumpen då finns inte fästet kvar till keramikaxeln , bilder blev lite suddiga men det är en 6000l pump, mvh stefan

men rent ljudmässigt.. är då 4500an 'sämre' än 6000 varianten ?

tack för att du kollade måtten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,jag använde storleken större 7500l ,har slangbitar till pvc rören ,annars finns ju böjbart pvc, jag har limmat på en plast bit sen har jag hängt pumpen i en syreslang , 4500 är sämre än 6000 i ljudnivå tycker jag ,men dom är tystare än en Eheim 1260 tex , men inte ljud lösa ,men en 1260 pumpar mer än 3500 och 4500 om det ska upp i höjd ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,jag använde storleken större 7500l ,har slangbitar till pvc rören ,annars finns ju böjbart pvc, jag har limmat på en plast bit sen har jag hängt pumpen i en syreslang , 4500 är sämre än 6000 i ljudnivå tycker jag ,men dom är tystare än en Eheim 1260 tex , men inte ljud lösa ,men en 1260 pumpar mer än 3500 och 4500 om det ska upp i höjd ,mvh stefan

nu blir man villrådig igen.. tanken var en laguna 4500 , hittade ett flowchart som visade en halvering av flödet på 1,5 meter.. men du säger att en 1260 pumpar mer i ett sådant läge..

vad hade du kört för alternativ ? 1,5m i tryckhöjd ca , o vill ha ut ca 2000-2300 typ.. någonstans där..

kommer också försöka få pumpen i att hänga, så man kommer undan resonansen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aquaclear funkar nog! har en sådan och det är bra flås i den.

en aquaclear 110. tror den ger 3750 L/h 55w om jag inte minns helt fel. kör den till mitt uvc lifeguard ql25 men där tappar den en hel del effekt men det ska den ju göra där då det är små kopplingar. den e skapligt tyst också! tror inte jag hör den alls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...