Henric Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Vad är det som gör att en gul acropora blir grön? Jag kör inte med några preparat förutom lite jod, dock enl anvisning på förpackningen.//Henric Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Järn eller Jod är väl de vanliga tillsatserna som ger grönstickning hos gula koraller.Från KZ:s Zeovitguide för deras Jod-tillsats:"A very good indicator for dosing is yellow coral. If your yellow corals display a green shimmer, it is an indicator of over dosage of this product (or iron concentrate)." Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted Camenius Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Vad är det som gör att en gul acropora blir grön? Jag kör inte med några preparat förutom lite jod, dock enl anvisning på förpackningen.//HenricDet beror också på fosfaten. Gul blir grön om det finns fosfat. Du måste ligga riktigt lågt i fosfat för att gula acroporor ska behålla sin färg o inte bli gröna. Enligt mina erfarenheter så är det också lätt att gröna färger bleknar eller går åt det gula hållet när man ligger så lågt på fosfaten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 13 oktober 2009 Dela Postat 13 oktober 2009 Vad bör man ligga på för värde ungefär då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lionfish Postat 4 november 2009 Dela Postat 4 november 2009 0Gula färgen är den svåraste att behålla på koraller, nitrat är också viktig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Henric Postat 5 november 2009 Författare Dela Postat 5 november 2009 Ok, då får vi se hur länge det dröjer innan jag får se den gul igen.Just nu är den fantastiskt snygg ändå och den expanderar.Men jag har slängt i lite Rowaphos så fosfaten är på tillbakagång.//Henric Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.