Gå till innehåll

Prizm som inte skummar.


vtrlarsson

Rekommenderade inlägg

Jag har en Red Sea Prizm deluxe skummare som skummar väldigt dåligt.

Fick den med karet som jag köpte för en månad sedan (beggagnad)

Då skummade den väldigt mycket. Nu spelar det ingen roll vad jag gör så skummar den dåligt.

Min gamla skummare fick man ibland rensa luftintaget med en ståltråd, men denna funkar inte riktigt på samma sätt känns det som:smiley24:

Vad ska jag göra??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis fått samma problem med min Prizm Deluxe.

Först hade jag jätteproblem med att få igång den, sen fick jag hjälp av Tommy på AkvariumStockholm och fick igång den, efter ca 8 månader då! :(

Sen har den funkat bra ett par månader tills för 3 veckor sen då den liksom gurglar och e konstig. Kanske för att jag tryck i filtermaterial i den? Ska prova ta ut det men inte ännu.

Så, om du har filtermaterial i filterfacket i den så testa med att ta ut den och testa sen.

Ytavrinngskoppen är verkligen svår att få att funka bra tycker jag.

Och dessutom är den ganska högljudd.

Jag hade den på för låg inställning tidigare för jag tyckte att den var för högljudd. Sen när jag drog på flödet så låter den ju som tusan men skummar mycket bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar ju vara allehanda bud på det här, minsann, så då kan jag lika gärna röra om lite till.

OBS, nu är det inte en Deluxe jag har, utan en vanlig Prizm 400, men det är väl bara filterfacket och ytavrinningskoppen som skiljer, har jag förstått.

Min skummar bättre om man:

1: INTE kör på full fräs, den gör sig snarare bäst på ca 75%, annars drar den bara med bubblorna förbi, så att säga.

2: Gör rent stigröret, om det sitter massa klegg där så fastnar skummet på vägen och kommer inte upp i koppen. Detsamma gäller locket till skummarkoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan bara hålla med Trollsvans att det är viktigt att rengöra skummarkoppen och stigarröret ofta. Var till varannan vecka. Då fungerar den finfint!

Skummar din Prizm dåligt trots att det kommer ordentligt med bubblor? Eller är det så att det kommer dåligt med bubblor?

Vid uppstart ska skumpelaren gå upp till strax under den svarta O-ringen för att ge bra skum.

Jag har slängt bort ytavrinningskoppen all världens väg. Den gick inte att ställa in bra tyckte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Jag får aldrig någon tjock klegga direkt i koppen på min prizm 400 utan bara ganska mörkgrönt vatten medans stigningsröret och topplocket har denna klegga. Är det inte meningen att man skall få drygt nån dl klegga i koppen?

Har jag m.a.o min felinställd??

Ändrat av Amanite
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har med problem med min..skummar inte alls bra! skruva jag upp den för mkt så kommer det nästan bara rent vatten i koppen..så jag tog ut den o rengjorde hela! nu funkar den ännu sämre! men inte vad som e problemet:S

Mvh Micke

Nej det är lite samma här, det blir bara "tevatten" om man har den på ca 75% som ågon i tråden rekomenderade.

Hur mycket har du din på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det blir ju lite olika vad jag har den på då jag har öppet kar och det dunstar rätt fort..men på fullt kar så runt 75% kan jag tänka mig...blir aldrig nån riktig sörja..kanske inte e så bra skummare? för har en deltec 600 bredvid o den skummar på bättre iaf ..men inte så mkt som jag vill egentligen...nån som saknar i vattnet kanske_?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det blir ju lite olika vad jag har den på då jag har öppet kar och det dunstar rätt fort..men på fullt kar så runt 75% kan jag tänka mig...blir aldrig nån riktig sörja..kanske inte e så bra skummare? för har en deltec 600 bredvid o den skummar på bättre iaf ..men inte så mkt som jag vill egentligen...nån som saknar i vattnet kanske_?

Har precis mätt upp nitratet till ca 25 och det finns en massa skit i karet (från fiskarna antar jag) som skummaren borde ta bättre hand om. Men bubblorna i den e aldelses vita och spricker snabbt vilket får mig att undra vad som e fel...

Man kanske skulle lånat någon annan skummare och jämfört som du gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...