Gå till innehåll

Karantän


HyperBamse

Rekommenderade inlägg

Antar det är i butik du syftar på. Man kan ju ha karantänkar hemma med.

Jag tycker det är bra, då vet man att djuret i fråga är friskt och oftast slipper man obehagliga överraskningar. Betalar gärna några kronor extra om jag vet att det gått i karantän några veckor och minimerar risken för sjukdomar.

Tyvärr är det inte alla handlare som har det, men oftast går det bra att boka ett djur och säga att man kommer och hämtar om ett par veckor. Framförallt om det är rariteter.

Tycker inte man ska köpa direkt ur påse, de ökar risken för att slå ut ett helt kar markant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag körde salt på 80-talet så använde jag alltid karantän.

Nu när jag körde igång för 3 år sedan igen så valde jag att inte ha egen karantän. Jag förlitar mig på att det sker ett eller två led innan jag kommer in i bilden. Dessutom handlar jag aldrig, eller mycket sällan, precis när fisk har kommit in i butiken. Jag handlar gärna 3-5 veckor senare, eller precis innan nästa sändning kommer. Det är mitt sätt att skydda mig.

Jag tror det finns någon slags Lag om karantän, men jag är inte helt säker. Vem som i så fall är skylldig att hålla denna karantän vet jag inte, men skulle väldigt gärna vilja veta. Jag tror inte det är de butiker vi handlar av här i Sverige, men som sagt, jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så bryr jag mig inte så jätte mycket om karatän, visst det är jätte bra om det finns och fisken gått igenom detta men det brukar inte avgöra köpet för mig. Håller mig till min magkänsla och kollar noga in fisken innan jag bestämmer mig. Ser fisken frisk ut så räcker det oftast för mig.

Köper inte dyrar fiskar än jag har råd att förlora kan man väl säga, är inte fisken sjuk vid köpet så kan den ju alltid bli det efter men jag håller nog ganska god koll på mina fiskar så skulle man se något sympton så drar jag säkert igång ett karatän hemma ganska snabbt... "OBS" med detta vill jag bara på peka att jag inte tänkte förlora fiskarna så ingen missupfattar :) "OBS"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karantänhåller allt som ska i karet. Lärde mig den trista vägen att man får diverse saker som man kanske inte vill ha i karet. Och har man en fungerande biotop och introducerar en skadlig organism så har man ett härke för att ta hand om det om det kommer ner i karet. Därför kör jag mina djur minst 3vekor i karantänkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där jag köper mina fiskar går dom ca 14 dagar i karantän innan dom hamnar i försäljnings karen, mellan varje leverans så skiftar dom karantän system och slänger dom 1500 liter vatten som fisken gått i för att inte få ut något i försäljnings karen.Det tycker jag är bra då jag inte har karantän hemma.Det tråkiga är att fisken blir lite dyrare men bättre för att jag minskar risken att få hem något till fisken jag har hemma.En klassiker är att vänta med ett inköp några veckor och låta fisken gå i butiken men jag vet att det är vanligt att man vattnar in ny fisk i butiks karen och då kan eventuellt fisken där bli smittad av dom nyanlända.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att detta är intressant. Själv önskar jag att jag körde karantän här hemma men gör det inte, tyvärr. Jag handlar i dag på ett ställe där jag litar på handlaren och de enligt min uppfattning inte fuskar med karantän. Är det så att det kommer in en raritet som jag mycket gärna vill ha tror jag dessutom att det skulle lösa sig att den får gå kvar i karatän även om jag har köpt den, hellre hos dem än hos mig då de är mer kunniga.

Hitills har de här bara diskuterats karantän för fiskar. Hur många har sina koraller i karantän innan de släpps ner i huviudkaret. Inte kul att få med parasiter dit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karantänhåller allt som ska i karet. Lärde mig den trista vägen att man får diverse saker som man kanske inte vill ha i karet. Och har man en fungerande biotop och introducerar en skadlig organism så har man ett härke för att ta hand om det om det kommer ner i karet. Därför kör jag mina djur minst 3vekor i karantänkaret.

Hej Jani

Hur har din karantän för setup? Medicinerar du i förebyggande eller låter du fisken "bara" gå där och "frodas" med god mat?

Kanske någon bild att dela med dig.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...