Gå till innehåll

Ni med guppyhotell


Guest Hellberg

Rekommenderade inlägg

Guest Hellberg

Jag har lite saker som jag undrar över.

Vad är det som de flesta av er har, är det 45 liters burken?

Har den någon slags ytavringen?

Hur länge har er kub varit uppeoch igång?

Vad har ni för invånare?

Skummare?

Underhåll?

Stabilavärden?

Problem?

Lägg gärna upp bilder på era kuber! smiley1.gif

Tycker PeterPs kub i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 1210&PN=1var den snyggaste jag sett på internet här i Sverige. smiley32.gif

Någon som vill utmana? smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kub har varit igång ca 1år........och har haft förvånansvärt lite problem det enda jag har gjort är att satta i krossad LS i ett av filterfacken och installerat en pump till.....

i den bor nu en ocellaris och en blå/gul frökenfisk och en hög med skivanemoner (+ett par turbos)

har ingen skummare och behöver inte byta vatten nå ovanligt ofta.....har haft relativt stabila värden från dag 1 och det enda "problemet" jag stött på är att det blir lite varmt i kuben......det har ju som som gjort kuben redan tänkt på och installerat kylfläkter men är man som jag.......DUM och inte vänder på fläktarna så dom blåser IN luft istället för att blåsa UT luft så kommer fläktarna snart att kajka-ihop (tog ca 8 månader men ändå....)

Enda ändringen som kommer att ske innom en snar framtid är byte av lyse.......ska sätta in en dubbel t5 ramp som är ca 29cm så man får lite bättre lyse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe jag kan inte mer än bocka och buga för utmärkelsen :-)

Tror jag har beskrivit min "Cube"rätt ingående i tråden du hänvisade till. Den har varit upp nu i ca 7månader utan några direkta problem.

Det nya nu är att jag skall trycka i ett Actincrör jag hittade på semestern i Thailand. Svårt att hitta korta T8 rör här i sverige har jag för mig.

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon i Sverige som försökt sig på en DIY miniskummare?

ja om ett par dagar smiley2.gif.mini-ramora heller den andra ? "långsmala" funderade på att få ner den helt i burken så man kan stänga locket

ska bara sätta mig & göra om tum till cm på ritningen när jag får tid !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gjord av tre halvliterspetflaskor. Den kräver ungefär 25 cm vatten djup och är 6,5 cm bred i akvariet. När jag börjar bli färdig med kåken här skall jag skriva en artikel - så får vi se sen om den blir bra nog åt admin. Jag har provat olika modeller och Festis som är över 7 cm bred är toppen till koppen. Det verkar var ett absolut minimum för att hålla skummet kvar i koppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg

jaom ett par dagar smiley2.gifmini-ramora heller den andra ? "långsmala" funderade på att få ner den helt i burken så man kan stänga locket

ska bara sätta mig & göra om tum till cm på ritningen när jag får tid !

Kul! Ska bli spännande å se det färdiga resultatet! Lycka till! smiley20.gif

Är 1000 l/h för mycket för 45 liter?Hurär det med utrymmet bak ikuben, gårdetatt byta den medföljande pumpen till en Maxisystem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Hellberg
Jag har en gjord av tre halvliterspetflaskor. Den kräver ungefär 25 cm vatten djup och är 6,5 cm bred i akvariet. När jag börjar bli färdig med kåken här skall jag skriva en artikel - så får vi se sen om den blir bra nog åt admin. Jag har provat olika modeller och Festis som är över 7 cm bred är toppen till koppen. Det verkar var ett absolut minimum för att hålla skummet kvar i koppen.

Låter fräckt! Är det trästen då eller?

Du får ladda upp lite bilder på den sen också! smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...