Gå till innehåll

venturi el syresten?


Guest axel

Rekommenderade inlägg

har bestämt mig för att köpa en aquacare skummare men vet inte vilken modell som är bäst. Ska jag köpa en 700A flotor modell, eller ska jag ha en 1000-060 (venturi)?

Vilka för & nackdelar finns det? vilken av dem är tystast?behöver venturimodellen en luftpump?

Akvariumet är på 450 liter

tack på förhand /axel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först av allt så har en 1000V större kapacitet än en 700A. När det gäller ljudnivå så är en 1000V ganska så tyst för att vara en Venturiskummare. Jag har en själv och upplever den som tolererbar... En 700 lär vara tystare. För 450l fungerar båda bra.

Sen är ju en venturiskummare enklare att sköta, man slipper byta syresten ( lövträdsten ), en sån måste bytas ganska ofta kanske 4-6 ggr om året för att bibehålla funktionen. Venturi skummaren behöver ingen luftpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hadde en 700A så bytte jag då man såg att dom såg porösa ut. vet ej vad de använder för träslag i affären men dessa tog "slut" mycket snabbare.

Åkte till trävaruhandlaren i stället och köpte mig 1meter lindträ list (1x1cm) mycket billigare och håller MYCKET längre än de som man kan köpa i zooaffären för 30kr/st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på 450 l skulle du klara dig bra med Ac 700A ,men den kräver mera tillsyn & har 2 pumpar igång jämtvatten/luft iofs är den billigare men Ac1000 är ju mera framtidssäker/mindre underhåll ifall du vill byta upp dig till större kar & du får nästan tillbakapengarna om du skulle sälja den igen

när jag köpte min AC 700A "den wrang hade" så sa tidigare ägaren att köp en låda stenar "det blir billigare "för man måste byta ofta ca 1/mån

jag skulle inte tveka på AC1000

du köper en kvalitet skummare hur du än gör !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...