Galdrin Postat 24 oktober 2009 Postat 24 oktober 2009 Är silikon alltid silikon eller finns det olika sorters silikon? Och vilken typ av silikon skall man i sådana fall använda för att limma mellanväggarna i en sump? Fungerar svart badrumssilikon? Citera
Patrik Steen Postat 24 oktober 2009 Postat 24 oktober 2009 Är silikon alltid silikon eller finns det olika sorters silikon? Och vilken typ av silikon skall man i sådana fall använda för att limma mellanväggarna i en sump? Fungerar svart badrumssilikon?Du ska använda Akvarie silikon eller Glas Silikon som är avsedd för akvariebruk står på etiketten,använd inte svart badrums silikon är nog inte så lämpligt Citera
Galdrin Postat 24 oktober 2009 Författare Postat 24 oktober 2009 Tackar,Precis vad jag misstänkte men var tvungen att fråga Citera
Johan2x Postat 24 oktober 2009 Postat 24 oktober 2009 Orsaken är att det finna bla antimögelmedel i silikonen vi har i duschen./Johan Citera
Galdrin Postat 24 oktober 2009 Författare Postat 24 oktober 2009 Är det någon som vet om den lämpliga typen av silikon går att köpa på t.ex Bauhaus, Coop Bygg eller liknande? Små tuber är att föredra då jag bara skall limma en bubbelfälla. Eller är det de större akvariebutikerna som gäller? Det sistnämnda betyder minst 1½ timma bil tur & retur och då hinner jag nog inte påbörja sumpen i helgen. Citera
Ragman Postat 24 oktober 2009 Postat 24 oktober 2009 bauhaus har säkert. hornbach har då jag köpte mitt där Citera
Galdrin Postat 24 oktober 2009 Författare Postat 24 oktober 2009 Tackar för snabbt svar. Blir en tur dit i morgon. Allt som behövs för min sump finns nu hemma inkl teknik. Nu är det bara jobbet kvar och då är det synd att man har tummen mitt i handen. Citera
Jonas Am Postat 24 oktober 2009 Postat 24 oktober 2009 Till och med clas ohlson har fast genomskinlig http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136447435EDIT: Akvariesilikon är ättiksbaserad. Citera
Galdrin Postat 24 oktober 2009 Författare Postat 24 oktober 2009 Tackar, tackar ...Ännu närmre än Bauhaus. Citera
Galdrin Postat 24 oktober 2009 Författare Postat 24 oktober 2009 Fungerar det att silikon limma mellanväggar av akryl i ett glasakvarium? Eller måste det vara glas-glas för att det skall hålla? Citera
Johan2x Postat 24 oktober 2009 Postat 24 oktober 2009 Fungerar det att silikon limma mellanväggar av akryl i ett glasakvarium? Eller måste det vara glas-glas för att det skall hålla?Har du inga större höjdskillnader på vattenytan i de olika facken går det bra. Det blir ju tryck på väggen precis som på ett akvarieglas. Själv hade jag fixat det med glas. Har dock ingen erfarenhet om silikon och plexi/Johan Citera
Galdrin Postat 24 oktober 2009 Författare Postat 24 oktober 2009 Håller med om att glas är bättre, men jag har 5 mm plexi hemma så jag testar med det och ser om det känns stabilt. Höjdskilnad i vattenytan blir max 2cm. Citera
Johan2x Postat 24 oktober 2009 Postat 24 oktober 2009 Håller med om att glas är bättre, men jag har 5 mm plexi hemma så jag testar med det och ser om det känns stabilt. Höjdskilnad i vattenytan blir max 2cm.Håller bara silikonen på plexit så är det inga problem med 2cm/Johan Citera
rickard598 Postat 26 oktober 2009 Postat 26 oktober 2009 fungerar att limma plexi-glas, jag gjorde så i mitt och det fungerar utmärkt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.