Gå till innehåll

Clowner


the rookie

Rekommenderade inlägg

Tjena !

Håller på att starta upp ett kar och under tiden jag bygger min anläggning så läser jag så mycket jag kan.

Har fastnat för clowner hittills och det verkar bli percula eller maroon.

Har förstått principen hur de vill bli behandlade, dock har jag fått all (nästan) info genom reefcentral och det finns säkert en del saker som är generella för dem som kanske vi svenskar tycker att man kan göra annorlunda. Därför undrar jag ifall någon har lite förslag eler erfarenhet av de små sötisarna, skriv gärna ifall ni har börjat med ett par, eller ifall de var omogna när ni köpte dem, ifall ni har flera stycken eller hur det nu ser ut i ert kar.

Ifall någon har lyckats med att få dem att leka, hur har ni fått dem att lägga äggen så att ni kan plocka upp dem, eller ifall ni kanske rent av har lyckats föda upp dem i huvudtanken.

Hoppas att det finns lite info...älskar att läsa och mycket =)

Ännu trevligare hade varit ifall ni kunde slänga upp en bild på era gullegrisar smiley32.gif

Ha det bra allihopa och hoppas att ni simmar lugnt...

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade fått välja om mina clowner skulle jag tagit ett par riktigt röda Marooner trots deras aggressivitet så tycker jag de är charmerande.

Som nybörjar clown är väl percula, ocellaris och clarkii väldigt lätt och även fina i färger.

Vilken du än köper så kommer det bli en gullegris i akvariet. Clowner har det mest udda beteende som finns och kan bli riktigt "råa" om man inte skärper sig när man strukturerar om i akvariet.

En av mina clarkii trodde t.ex att min arm var ett stort stycke artemia smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att inhandla Joyce Wilkersons bok "Clownfishes", mycket ingående läsning om allt från urval till försäljning av utvuxna clownyngel.

Vad gäller "maroon" clownerna är den bästa lösningen att plocka ut en stor och en riktigt liten från början för att (förhoppningsvis) få ett par, annars riskerar du att de effektivt "slår" ihjäl varandra tills bara en återstår, vilket iofs är en stor risk även om du lyckas hitta en stor och en liten. Vad gäller Amphiprion-arterna så brukar jag försöka, även om detta inte är en uppfattning som delas av alla, att köpa en grupp på 4 st jämnstora (små) fiskar och låta ett par bildas, detta för att förhoppningsvis välja ut de med bäst gener. Kvarvarande clowner bör sedan plockas bort för att undvika stridigheter och ond, bråd död.

De gånger jag har brytt mig om att försöka ta till vara på äggen (det är relativt söligt, pyssligt och kräver mycket tid att dra upp en kull clownfiskar och dessvärre är tid min trånga sektor...) så har jag "koppat" ut de nykläckta ynglen efter att de har kläcks i huvudkaret (man får se till att minska cirkulationen och stänga ner eventuell överavrinning etc). Att försöka föda upp de till fullvuxna i huvudkaret är utsiktslöst. Äter inte föräldrarna själva upp ynglen gör någon annan akvarieinvånare det garanterat. Om man vill plocka upp äggen innan de kläckts är exempelvis kakelplattor lämpliga som leksubstrat. Nackdelen är att det inte ser så kul ut med en kakelplatta i karet, det fungerar i ett lek-kar, men jag föredrar en vacker Tridacna jämfört med Höganäs smiley2.gif.

Mitt nuvarande lekpar, Amphiprion frenatus, sex-strejkar för närvarande men förhoppningsvis kommer de igång efter jul så att det kan bli några nya kullar att ta hand om...blir det något så lägger jag upp eventuella bilder efter hand.

Förhoppningsvis hjälpte svaret något, men somsagt inhandla "Clownfishes"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle mer än gärna veta ifall "naturen" har sin gång även i ett kar ...startar upp mitt 450 i veckan och har sedan ett antal månader på mig att bygga o ha mig tills allt har stabiliserat sig ...tillbaka till frågan ---

jag undrar ifall clowner kan hållas i akvarium på min storlek i mer än ett par ...tänkte hålla ca7-11 st...av samma sort ..Percula...

det jag vill veta är ...hur stora revir har de ?

ifall jag sätter i dem samtidigt och har låt oss säga 5 anemoner ...kommer de hålla sig till sina eller är det för små områden ?

Jag är i o f s glad ifall jag kan ha 2 par i mitt kar ... fast det hade varit väldigt kul med fler ...bryr mig inte om det endast är två st. som bildar par o resten är sexlösa undertiden ... bara tycker att de har underbara personligheter och är väldigt vackra ...de små liven smiley4.gif

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...