Yodelking Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 Jag såg att jag hade lågt Magnesium (1140) och tänkte höja upp det till 1200.När jag räknade på det så verkade det som om jag skulle slänga i halva burken (250ml) men det tyckte jag verkade lite väl mycket...Det stod så här: "Each level measuring beaker will increase the magnesium concentration of 10 liter water with approx. 300mg/l"Betyder detta att jag ska fylla måttet som följer med, och då höjs 10 liter med 300mg/l?Måttet som följer med är nämligen 30ml, och jag räknade att jag skulle använda 8,8 skoper av den för att höja 440liter med 60mg/lJag räknade så här: 60 / 300 * 44. Vilket gav 8,8.Så 8,8*30ml= 264ml, vilket är mer än halva burken.Kan detta verkligen stämma? Citera
svedalaciklid Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 höj det inte fullt direkt alla förändringar ska man ta det lugnt med så dosera upp lite i taget Citera
_Manne_ Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 om jag funderar rätt så är hela burken ca 50ppm mg totalt för din akvrariestorlek. så du är nog rätt på det..kör i burken under minst tre dagars tidmvh manne Citera
DaTrucka Postat 28 oktober 2009 Postat 28 oktober 2009 Tanka ner aqua calculator, finns någon tåt om det här.Enligt den så ska du ha i 221 gram ren magnesiumklorid pulver.Så ja, det stämmer. Det går åt en hel del Mg när man ska höja värdet.Men det är den det förbrukas minst av i karet så det behövs inte så mycket för att bibehålla värdet sedan. Nästan billigare att skaffa ett salt med bra värden och göra några rejäla vattenbyten istället.Rekomendationen är dock att ligga runt 1300. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.