Gå till innehåll

Micro bubblor i hela karet


Patrik Steen

Rekommenderade inlägg

har du meckat något i karet ? limmat fraggar eller så?

mvh manne

Det gör man väl var dag meckar lite:smiley24:inte direkt det har varit så sen jag startade det,det var inte det problemet med förra ägaren bara här.Den skummat bra annars tycker jag ...nja inte alltid men senare så skummar den vad jag har lärt mig så ska den inte skumma alltid.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjord om i mitt kar (RSM130L) under förra veckan, karet va proppat med mirco bubblor.

Men nu under helgen så har det lungat ner, och nu när man kom hem så är det bara ett få tal micro bubblor.

Så låt burken och se om du ser någon skilnad efter några dar.

Fick även höra att den sortens salt (Tropic Marin) jag kör med kan få skummaren att agera som bubbel maskin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjord om i mitt kar (RSM130L) under förra veckan, karet va proppat med mirco bubblor.

Men nu under helgen så har det lungat ner, och nu när man kom hem så är det bara ett få tal micro bubblor.

Så låt burken och se om du ser någon skilnad efter några dar.

Fick även höra att den sortens salt (Tropic Marin) jag kör med kan få skummaren att agera som bubbel maskin.

Det är bara det att det har varit så hela tiden ifrån den dagen jag köpte det
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du inte trycka in nån filtermatta i utsläppet?
Jag testade skruva av dem bägge pumparna och så placerade jag en närpåse med en massa macaroner och det hindrade det inte,sen testade jag med min Zeolite sten det funkade inte iheller och det hade jag läst i en tråd att deras bubblor försvann när dem hade gjort så.Har inte testat med en filtermatta det skulle kunna stoppa dem eller minska dem ska försöka det också jag är rädd att det hindrar det flödet som råder i burken.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min bubblor har minskat markant sen igår bara, förvänta mig att dom är helt borta inom 2-3 dagar.

Hur länge har karet vart igång ? :smiley9:

Vet att jag hade bubblor under en längre tid första gången jag starta igång karet (handla då om någon månad.)

Det har inte varit i gång en längre tid i min ägo inte en månad ens...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotosyntes? Bubblorna är då syrgas...

Alternativet är att skummaren bara producerar microbubblor som far in i baljan när vattentempen är högre och gaslösligheten därmed lägre, eller rent av att det är pga matningen, och att de äggviteämnen och proteiner som ska skummas bort orsakar ditt problem...

Prova att inte mata en dag, så borde du få svar på om det är det sista, prova kyla nästa dag, och så har du ditt svar...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotosyntes? Bubblorna är då syrgas...

Alternativet är att skummaren bara producerar microbubblor som far in i baljan när vattentempen är högre och gaslösligheten därmed lägre, eller rent av att det är pga matningen, och att de äggviteämnen och proteiner som ska skummas bort orsakar ditt problem...

Prova att inte mata en dag, så borde du få svar på om det är det sista, prova kyla nästa dag, och så har du ditt svar...

B!

Jag matar så lite så jag har svårt att se att problemet är där,men jag ska testa ditt råd verkligen.Sen angående kylningen så blir det svårare då karet står brevid kaminen här hemma och blir lite väl uppvärmt på kvällen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom hem idag och karet var perfekt inte en störig bubbla nånstans kanske några men inte alls som det har varit,allt jag gjorde igår var att lägga i en nät påse Aktivt-Kol efter skummaren och det var av andra orsaker inte av Bubblorna men det tror har dämpat där det ligger och på samma ställe så testade jag med det div utan resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
lånar tråden, har också samma problem men kan det vara att skummaren skummat ut all skit så det är för rent för skummaren ? där blir liksom inga större bubblor i koppen utan det ser nästan för rent ut :S

Samma här!

Min skummare har inte skummat mycket den senaste tiden. Det blir bara ljust skum och ingen skit nästan. Mitt kar har varit igång i en månad ungefär och det är inte mycket skit i vattnet. Jag har varit extremt noga med att bara mata tillräckligt.

Ända gången den skummade på var när jag hällde i sand. Då satte skummningen igång och mikrobubblorna försvann. Antar att mina microbubblor försvinner när jag får lite mer firrar och det börjar bli lite mer skit i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...